A 11 leggyakoribb kérdés, amit a nyelvoktatásról szülőként felteszünk:
MIKOR KEZDJE AZ ANGOL TANULÃST? NEM KORAI MÉG?
AZ ANGOL KIEJTÉS NEM FOGJA BEFOLYÃSOLNI A MAGYAR KIEJTÉSÉT?
ÖSSZE FOGJA KEVERNI A KÉT NYELVET?
HOGYAN TUD 45 PERCET FIGYELNI, HISZ MÉG OLYAN KICSI?
KELL-E A SZÃœLÅNEK ANGOLUL TUDNIA AHHOZ, HOGY BEÃRASSA GYERMEKÉT?
TANÃTHATOM-E SAJÃT GYERMEKEM? MIVEL LEHET KIEGÉSZÃTENI A TANFOLYAMON TANULTAKAT?
MENNYIT FOG TUDNI NÉHÃNY ÉV TANULÃS UTÃN?
NEM LESZ-E DISZLEXIÃS GYERMEKEM, HA ANGOLUL TANUL?
JÓ ELÅKÉSZÃTÅ EZ AZ ÃLTALÃNOS ISKOLAI ANGOL ÓRÃKRA?
AZ ÃLTALÃNOSBAN TANUL ANGOLUL MÉGSEM MER MEGSZÓLALNI, MI LEHET AZ OKA, HOGYAN TUDOK NEKI SEGÃTENI?
MIÉRT FONTOS A RENDSZERES CD HALLGATÃS?
Anyanyelvünket születésünk pillanatától elkezdjük tanulni. Kétnyelvű családokban mi sem természetesebb, hogy édesanya pl. angolul, édesapa magyarul beszél gyermekükhöz – mindkettÅ‘ a saját anyanyelvén. Vajon eszükbe jut-e, hogy túl korai még, hogy az anyanyelvükön beszéljenek a gyerekhez? Vajon mindkét nyelven megtanul a gyermek beszélni? Hát persze!!! A Helen Doron módszer a kisgyermek azon természetes képességére épÃt, hogy 6 éves koráig bármilyen nyelvet – akár többet is párhuzamosan – könnyedén, erÅ‘lködés nélkül, anyanyelvi módon és szinten képes elsajátÃtani. Mivel a Helen Doron módszer anyanyelvi módszer, Ãgy minél korábban kezdi gyermeked az angol nyelv elsajátÃtását, annál inkább érzi azt második anyanyelvének! Olyan képesség ez, amely csak néhány évig tart, használjátok ki, amÃg lehet!
Egyes szülÅ‘k attól tartanak, hogy a korai nyelvtanulás megárthat a gyermek beszédfejlÅ‘désének, hatással lehet az anyanyelv kiejtésére. Természetesen nem fogja befolyásolni. A kisgyermek élete elsÅ‘ 6 évében akcentus nélkül képes elsajátÃtani bármilyen idegen nyelvet. MÃg a tökéletes magyar kiejtést elsÅ‘sorban TÅ‘led és környezetétÅ‘l, úgy a makulátlan angol kiejtést a tananyaghoz tartozó CD-k segÃtségével tanulja meg. A módszer kulcsfontosságú eleme a CD-k napi rendszerességű hallgatása, amely –mesterséges anyanyelvi környezetet teremtve- biztosÃtja, hogy gyermeked minden nap találkozzon az angol nyelvvel, s Ãgy elsajátÃtsa a tökéletes angol kiejtést.
A gyermek egy nyelvet elsÅ‘sorban személyekhez, s helyszÃnekhez köt. MÃg otthon, az óvodában, iskolában azt szokja meg, hogy (többnyire) magyarul beszélnek hozzá, s hogy magyar kérdésekre magyarul válaszol, úgy azt is villámgyorsan megszokja, hogy nálunk, a Helen Doron Oktatóközpontban angolul beszélünk velük, s természetes számukra, hogy angol kérdésekre angolul reagálnak. Tehát mindig olyan nyelven válaszolnak, amilyen nyelven a kérdés, kérés, instrukció stb. elhangzott. ÉrthetÅ‘ módon, a nyelvtanulás korai szakaszában elÅ‘fordul, hogy a gyermek – amennyiben az egyik nyelvbÅ‘l nem rendelkezik elegendÅ‘ szókinccsel, úgy a mondataiba az ismeretlen szavakat esetleg magyar szavakkal helyettesÃti. Azonban ez sem jelenti azt, hogy tudatlanságból keverné a nyelvet. Azonban, ahogy nyelvtudása gyarapszik, ez egyre kevésbé jellemzÅ‘. Azok a szülÅ‘k, akik hozzánk járnak, s két nyelven beszélnek gyermekeikhez, mind arról számolnak be, hogy gyermekük gond nélkül vált egyik nyelvrÅ‘l a másikra, attól függÅ‘en, hogy édesanyjuk/édesapjuk milyen nyelven szól hozzájuk.
Természetesen tudjuk, hogy a kisgyermek koncentrációs ideje nagyon rövid, vagyis egy dologra csak néhány percig képes fókuszálni. Ezért a Helen Doron foglalkozásokat az éppen aktuális képességeiknek és igényeikhez igazÃtottuk. Vagyis egy feladat nálunk kb. 3-4 percig tart – természetesen idÅ‘sebb gyermekek esetében hosszabb ideig- s már váltunk is a következÅ‘ feladatra, ami újfent csupán néhány percet vesz igénybe. A szedatÃv (vagyis az „ülÅ‘s†pl. rajzolás, kirakózás, társasjáték) és a kinesztetikus (vagyis „mozgásosâ€pl. ének-tánc, mutasd meg, szaladj oda) feladatokot tudatosan váltogatjuk, amely minden tanulótÃpust kielégÃt és persze biztosÃtja, hogy gyermeked figyelme egy pillanatra se lankadjon. (SÅ‘t, sok olyan kisgyermek van, aki rövidnek találja az órát, s még maradni szeretne… )
Szerencsére nem. Mivel ti, szülÅ‘k – különösen kisgyermekek esetében – jelen lehettek az órán, Ãgy nemcsak bátorÃtani, támogatni tudjátok gyermeketeket, hanem követni is a tananyagot, s gyermeketek fejlÅ‘dését. Nektek, szülÅ‘knek az az egyetlen „házi feladatâ€, hogy lehetÅ‘séget adjatok gyermeketeknek a napi rendszerességű CD-hallgatásra – legyen az a fürdÅ‘szobában, az autóban vagy éppen vacsora közben. Ha pedig többet szeretnétek gyakorolni otthon (ami természetesen nem kötelezÅ‘), bÅ‘ven elegendÅ‘, amit gyermeketekkel együtt az órán tanultok, hallotok. Ha pedig bizonytalanok vagytok valamiben, tanár nénitek szÃvesen segÃt nektek, s ellát benneteket hasznos ötletekkel.
Természetesen igen. Érdemes azonban ez ügyben tanár nénitekkel beszélni, aki hasznos tippekkel tud ellátni benneteket az otthoni gyakorlással kapcsolatban. pl. weboldalakat, játékokat, meséket, s módszertani ötleteket oszt meg veled, melyek segÃtik gyermeked fejlÅ‘dését. Egyébként a hozzánk járó kisdiákok Kangi Club kártyát kapnak ajándékba, amely belépést biztosÃt a Kangi Club weboldalára, ahol számtalan online angol játékot találtok, és az órán tanultakat is gyakorolhatjátok. (Persze nem egész délután! Ha süt a nap inkább irány a játszótér!)
Gondolom, téged nem az érdekel, hogy gyermeked naponta, havonta vagy netán évente hány szót tanul majd meg angolul, hanem hogy milyen gyorsan képes a tanultakat a mindennapi életben használni? Mivel a Helen Doron módszer egy anyanyelvi módszer, Ãgy gyermekeddel már a kezdetektÅ‘l csak angolul beszélünk a foglalkozások alatt. Sohasem fordÃtunk magyarra dolgokat, s még akkor is angolul reagálunk, ha a gyermek egy magyar kérdést tesz fel. Ezért gyermeked számára gyorsan természetessé válik, hogyha órára jön, ott csak angolul beszél és ért a tanár néni, Ãgy neki is angolul kell megszólalnia, amikor nálunk játszik (tanul). Tehát már a legelsÅ‘ órától használja a nyelvet. Mivel az elsÅ‘ években csak a beszélt nyelvet tanÃtjuk, Ãgy az eredményeket gyorsan látni fogod. Ezen kÃvül a meglévÅ‘ tananyagot olyan szituációs feladatokkal is kiegészÃtettük, mint pl. a vásárlás vagy az éttermi rendelés. Ãgy gyermeked mindennapi kommunikációs helyzeteket is képes megoldani –pl. egy nyaralás alkalmával. Érdemes kipróbálni! A hozzánk járó gyerekek 2. osztályos korukra gyermek-, 8. osztályos korukra felnÅ‘tt nyelvvizsgát tehetnek.
Természetesen nem. A diszlexia az olvasási képesség zavara, mely a népesség 5–10 százalékát érinti. A diszlexia megjelenéséért elsÅ‘sorban annak a 18–20 területbÅ‘l álló agyi hálózatnak az átlagtól eltérÅ‘ működése felelÅ‘s, amely a beszélt és az Ãrott nyelv összekapcsolásában szerepet játszik. A diszlexia tehát az idegrendszer alulszervezettsége, részleges éretlensége, esetleg sérülése miatt alakul ki, azaz nem okozhatja megjelenését az idegen nyelv elsajátÃtása. Érdemes azonban tudni, hogy az angol nyelv Helen Doron módszerrel való tanulása segÃtséget nyújthat a diszlexiás gyermek idegrendszerének fejlesztésében. Helen Doron ugyanis a módszer kidolgozásakor figyelembe vette, hogy a kisgyermek igen kÃváncsi lény, aki az Å‘t körülvevÅ‘ világot minden létezÅ‘ érzékszervével meg akarja tapasztalni. Foglalkozásaink alatt gyermeked olyan élményeket, sokrétű tapasztalatokat szerez (látás, hallás stb.), mindent kipróbálhatnak (pl. Ãzlelés, érintés) és gyakorolhatnak (pl. mozgásos tevékenységek). Ãgy az órákon, a nyelven túl mintegy pluszként nyújtott sokrétű stimuláció segÃtségével jelentÅ‘s javulást érhetünk el a tanulási nehézségek oldásában.
Nemcsak elÅ‘készÃtÅ‘, sokkal több annál! Amennyiben óvodás korban kezdi gyermeked nálunk a tanulást, 2. osztályos korára már olyan nyelvi szintet ér el, hogy Cambridge vagy Pearson gyermeknyelvvizsgát tehet. Éppen ezért azt szoktuk javasolni, hogy amennyiben gyermeked itt kezdi a nyelvtanulást, iskolakezdéskor érdemes egy második idegen nyelvet választania. Tapasztalataink azt mutatják, hogy azok a gyermekek, akik nálunk már angolt tanultak, jóval könnyebben, gyorsabban és természetesebben sajátÃtják el az iskolában a 2. második nyelvet pl. a németet. Ezen kÃvül, mivel itt, a Helen Doron Oktatóközpontban gyermeked rengeteg pozitÃv megerÅ‘sÃtést, bátorÃtást kap, Ãgy sikerélménye lesz a nyelvtanulással kapcsolatban, s bátrabban szólal majd meg egy második idegen nyelven is.
Az általános iskolákban általában az a probléma, hogy túl sok gyermek van egy csoportban, s sajnos eszközök és lehetÅ‘ségek hÃján, gyakran még mindig a poroszos, frontális módszerrel tanulnak a gyerekek. Az iskolai tanórákon kevés lehetÅ‘ség jut a beszédkészség fejlesztésére, az érdekes, változatos feladatokra, a sok pozitÃv megerÅ‘sÃtésre. A Helen Doron foglalkozásokon azonban gyermeked – csak úgy, mint az anyanyelvén – elÅ‘ször szóban tanul meg kommunikálni. Az elfogadó, szeretetteljes légkör, a rengeteg játék és bátorÃtás, amit a foglalkozások alatt kap, feloldják gátlásait. Gyermeked a 4-8 fÅ‘s csoportban, egy 45 perces óra folyamán számtalan lehetÅ‘séget és motivációt kap a szóbeli megnyilvánulásra, s gyorsan természetessé válik számára , hogy idegen nyelven szólaljon meg. …felelés, házi feladat és stressz nélkül!
A módszer kulcsfontosságú eleme a rendszeres hanganyag hallgatás, na de miért is fontos ez? Tudományosan igazolt tény, hogy egy gyermek 6 éves koráig ugyanolyan módon és ugyanolyan természetességgel, akcentus nélkül sajátÃt el bármilyen idegen nyelvet, csak úgy, mint az anyanyelvét. Természetesen nem minden magyar családban beszélnek a szülÅ‘k angolul, nem beszélve a helyes kiejtésrÅ‘l. A tananyaghoz tartozó aktuális hanganyag napi rendszerességű hallgatásával viszont mesterséges anyanyelvi környezetet teremtesz gyermeked számára, amely számos elÅ‘nnyel jár:
Kérjük a töltsd ki az űrlapot a letöltéshez