1234 Views

Segít az internet a döntésben?

A mai világban alap, hogy mindennek utána tudunk olvasni az interneten, instant válaszokat tudunk kapni kérdéseinkre, vagy a tapasztaltabb sorstársak véleménye után tudunk dönteni, választani, saját véleményt formálni.

Alap, hogy vannak félinformációk, téves információk és előfordul, hogy csak még jobban összezavarodunk, ha egy témában elkezdünk mélyebbre ásni.

Így van ez velünk korai nyelvoktatókkal, illetve a korai nyelvoktatással is. Sok az ellenzÅ‘nk, aki olyan információk alapján formál véleményt, ami idejétmúlt, tapasztalattal nem feltétlenül rendelkezÅ‘ tanárok, logopédusok és egyéb szakemberek véleményével is bÅ‘ven találkozhatunk. Pedig van ennek a szakmának sok tapasztalt támogatója, de ugye egy negatív vélemény már hatalmas bizonytalanságot tud kelteni bennünk, arról nem is beszélve, ha valaki szakmai tudás és tapasztalat nélkül kezd el gyerekeknek, babáknak angol nyelvet oktatni. Itt most az oktatás szó félrevezetÅ‘ jelentésérÅ‘l nem is szeretnék beszélni, csupán arról, hogy sehol nem igazán lehet arról olvasni, hogy  egy igazi szakember tudja, lehet ezt nagyon jól is csinálni és óriási alázat, szakmai tudás kell ahhoz, hogy eredményt tudjunk elérni. MirÅ‘l híres a Helen Doron módszer? Arról hogy már ovisoknak angol nyelvet tanítunk.

Kevesen tudják, hogy sokkal többrÅ‘l van ennél szó! Az ovis angol nem arról kellene szóljon, hogy csak tanulgatnak a gyerekek, vagy hogy azért járnak el a foglalkozásokra, hogy majd a suliban könnyebb legyen angolból jó jegyet szerezni. Gyerekeket tanítani – és igen óvodásokat is – nagyon nagy felelÅ‘sség. Belevágni csak megfelelÅ‘ tudással szabad. Itt elsÅ‘sorban nem a foglalkozást tartó angoltudására gondolunk, hiszen ezt mondani sem kell, mekkora károkat tud okozni egy olyan tanár, akinek nem kiváló az angol nyelvtudása, hanem arra, hogy pontosan tudja-e mit és miért csinál az óráin? Van-e a kezében olyan tananyag, amit nyelvészek állítottak össze? Pontosan a gyerekek életkorának való az anyag, amit tanít? Tudja-e, hogy mit hányszor kell újra bevinni az órára, hogy a gyereknél már maradandó tudásként épüljön be? Stb. Ha ezekkel az alapokkal a pedagógus mind rendelkezik és tisztában van, akkor ovis korban nem csak “nyelvi hozzászoktatás” és “könnyebb lesz a suliban” elÅ‘készítés zajlik, hanem egy idegen nyelv játékos, de komoly alapokra épülÅ‘ elsajátítása. Óriási a különbség. Persze lehet ezt is, azt is választani, de ez a döntés már a szülÅ‘k felelÅ‘ssége.

1235 Views

Segít az internet a döntésben?

A mai világban alap, hogy mindennek utána tudunk olvasni az interneten, instant válaszokat tudunk kapni kérdéseinkre, vagy a tapasztaltabb sorstársak véleménye után tudunk dönteni, választani, saját véleményt formálni.

Alap, hogy vannak félinformációk, téves információk és előfordul, hogy csak még jobban összezavarodunk, ha egy témában elkezdünk mélyebbre ásni.

Így van ez velünk korai nyelvoktatókkal, illetve a korai nyelvoktatással is. Sok az ellenzÅ‘nk, aki olyan információk alapján formál véleményt, ami idejétmúlt, tapasztalattal nem feltétlenül rendelkezÅ‘ tanárok, logopédusok és egyéb szakemberek véleményével is bÅ‘ven találkozhatunk. Pedig van ennek a szakmának sok tapasztalt támogatója, de ugye egy negatív vélemény már hatalmas bizonytalanságot tud kelteni bennünk, arról nem is beszélve, ha valaki szakmai tudás és tapasztalat nélkül kezd el gyerekeknek, babáknak angol nyelvet oktatni. Itt most az oktatás szó félrevezetÅ‘ jelentésérÅ‘l nem is szeretnék beszélni, csupán arról, hogy sehol nem igazán lehet arról olvasni, hogy  egy igazi szakember tudja, lehet ezt nagyon jól is csinálni és óriási alázat, szakmai tudás kell ahhoz, hogy eredményt tudjunk elérni. MirÅ‘l híres a Helen Doron módszer? Arról hogy már ovisoknak angol nyelvet tanítunk.

Kevesen tudják, hogy sokkal többrÅ‘l van ennél szó! Az ovis angol nem arról kellene szóljon, hogy csak tanulgatnak a gyerekek, vagy hogy azért járnak el a foglalkozásokra, hogy majd a suliban könnyebb legyen angolból jó jegyet szerezni. Gyerekeket tanítani – és igen óvodásokat is – nagyon nagy felelÅ‘sség. Belevágni csak megfelelÅ‘ tudással szabad. Itt elsÅ‘sorban nem a foglalkozást tartó angoltudására gondolunk, hiszen ezt mondani sem kell, mekkora károkat tud okozni egy olyan tanár, akinek nem kiváló az angol nyelvtudása, hanem arra, hogy pontosan tudja-e mit és miért csinál az óráin? Van-e a kezében olyan tananyag, amit nyelvészek állítottak össze? Pontosan a gyerekek életkorának való az anyag, amit tanít? Tudja-e, hogy mit hányszor kell újra bevinni az órára, hogy a gyereknél már maradandó tudásként épüljön be? Stb. Ha ezekkel az alapokkal a pedagógus mind rendelkezik és tisztában van, akkor ovis korban nem csak “nyelvi hozzászoktatás” és “könnyebb lesz a suliban” elÅ‘készítés zajlik, hanem egy idegen nyelv játékos, de komoly alapokra épülÅ‘ elsajátítása. Óriási a különbség. Persze lehet ezt is, azt is választani, de ez a döntés már a szülÅ‘k felelÅ‘ssége.