Párhuzamos nyelvtanulás kisiskolás korban Az iskolaválasztás minden szülÅ‘ legnagyobb rémálma. Úgy kell életre szóló döntéseket hozni valaki más érdekében, hogy valójában semmit sem tudunk a jövÅ‘rÅ‘l. Ismerjük Å‘t, a csemetét, de nem tudjuk, mi fogja érdekelni öt, tÃz, tizenöt év múlva. Nem tudjuk, milyen lesz a tanuláshoz való viszonya. Nem tudjuk, hogyan fog működni az óvoda utáni, egészen másfajta közösségben. El kell döntenünk, hova járjon és mit tanuljon. Tanuljon-e nyelvet és ha igen, melyiket? Határoznunk kell arról, kezdje-e már elsÅ‘ben, vagy csak harmadiktól, netán ötödiktÅ‘l vágjon bele… Hova helyezzük a fókuszt, merre tereljük Å‘t?! Az angol fontosságát senki sem vitatja, hiszen világnyelv, mely több milliárd emberhez kapcsol. Az ország egyes területein azonban elÅ‘térbe kerülhet a német, az ukrán vagy akár az orosz is. Angol nyelvtanfolyam: amikor a több tényleg több! Ahelyett, hogy szülÅ‘ként a poklok poklát járnád meg, mÃg döntést hozol, válaszd mindkettÅ‘t! Azok, akik az angol tanulás gyerekeknek Helen Doron program mellett döntenek, a magabiztosan és idÅ‘ben megszerzett nyelvvizsga mellett teszik le a voksukat. A kisgyerekkortól nálunk tanuló gyerekek jellemzÅ‘en 14-15 éves korukban megszerzik a késÅ‘bbi egyetemi diploma feltételeként megszabott középfokú nyelvvizsgát. Továbbá olyan stabil, jól használható és nemzetközi lehetÅ‘ségeket biztosÃtó nyelvtudásra tesznek szert, mely az élet bármely területén csak elÅ‘nyükre válik. Mivel ez a hagyományos iskolai kereteken kÃvül, heti egyszeri elfoglaltságot igénylÅ‘ rendszerben történik – hiszen a hanganyagokat akár a kocsiban vagy az esti rutin során, közösen is hallgathatjátok-, a suliban nyugodtan választhattok egy másik, vagy akár két másik nyelvet is. Két nyelvet tanulni egyszerre Gyakori aggodalom a szülÅ‘k körében, hogy az angol nyelvtanulás gyerekeknek olyan teher, amivel nem tudnak megbirkózni. Sokan tartanak attól is, hogy az idegenennyelv-tanulás összezavarja a gyerekek anyanyelvi tudását, vagy a nyelvek önkéntelen keveredését eredményezi. Nem árulunk zsákbamacskát: elÅ‘fordulhat, hogy a nyelvtanulás kezdeti szakaszában átmenetileg – néhány hétig, vagy hónapig- elÅ‘fordulnak szócserék és mókás helyzetek, de ez felnÅ‘ttekkel sincs másként. Gondoljunk csak bele! Ha a két-három nyelvvel való zsonglÅ‘rködés lehetetlen küldetés lenne a kicsiknek, akkor vajon a két- vagy akár többnyelvű családok utódai egytÅ‘l-egyig nyelvzsenik lennének? Dehogy! Az elme lehetÅ‘ségei – különösen kisgyermek- és kisiskolás korban – szinte végtelenek. FelnÅ‘ttként egyszerűen csak meg kell tanulnunk a dobozon kÃvül gondolkodni. Kompromisszummentes jövÅ‘ Egy hazai munkaerÅ‘piaci kutatás eredményei azt mutatják, hogy a jelenlegi munkáltatói elvárások alapján a pályakezdÅ‘ fiatalokkal szemben nemcsak az angol és német nyelvvizsga az elvárás, hanem a valós nyelvi tudás és a nyelvi rugalmasság, a könnyen adaptálható ismeretek is. Alapvetés a minimum középfokon beszélt és hallás után értett angol mellett a jó Ãrásbeli kommunikációs készség és a tárgyalóképes, nyelvileg szÃnes nyelvi tudás is. Ezt a nyelvi magabiztosságot, a magától értetÅ‘dÅ‘nek vett nyelvi fordulatokat, a szlenget, az amerikai vagy éppen brit sajátosságokat azonban felnÅ‘ttként komoly és tudatos munka elsajátÃtani. A betűszavak, rövidÃtések vagy éppen a kétértelmű kifejezések pedig olyan homályos és távoli univerzumok lehetnek, amik olykor elérhetetlen távolságra vannak egy idÅ‘sebb diáknak, a gyerekeknek azonban szinte természetesek. Ne feledjük! A gyerekek számára végtelen a horizont, rajtunk múlik, képesek lesznek-e meghódÃtani. Döntsünk jól, nyissunk ki számukra ajtókat és ablakokat, majd hagyjuk, hogy a magasba repüljenek. Képesek rá.
Párhuzamos nyelvtanulás kisiskolás korban Az iskolaválasztás minden szülÅ‘ legnagyobb rémálma. Úgy kell életre szóló döntéseket hozni valaki más érdekében, hogy valójában semmit sem tudunk a jövÅ‘rÅ‘l. Ismerjük Å‘t, a csemetét, de nem tudjuk, mi fogja érdekelni öt, tÃz, tizenöt év múlva. Nem tudjuk, milyen lesz a tanuláshoz való viszonya. Nem tudjuk, hogyan fog működni az óvoda utáni, egészen másfajta közösségben. El kell döntenünk, hova járjon és mit tanuljon. Tanuljon-e nyelvet és ha igen, melyiket? Határoznunk kell arról, kezdje-e már elsÅ‘ben, vagy csak harmadiktól, netán ötödiktÅ‘l vágjon bele… Hova helyezzük a fókuszt, merre tereljük Å‘t?! Az angol fontosságát senki sem vitatja, hiszen világnyelv, mely több milliárd emberhez kapcsol. Az ország egyes területein azonban elÅ‘térbe kerülhet a német, az ukrán vagy akár az orosz is. Angol nyelvtanfolyam: amikor a több tényleg több! Ahelyett, hogy szülÅ‘ként a poklok poklát járnád meg, mÃg döntést hozol, válaszd mindkettÅ‘t! Azok, akik az angol tanulás gyerekeknek Helen Doron program mellett döntenek, a magabiztosan és idÅ‘ben megszerzett nyelvvizsga mellett teszik le a voksukat. A kisgyerekkortól nálunk tanuló gyerekek jellemzÅ‘en 14-15 éves korukban megszerzik a késÅ‘bbi egyetemi diploma feltételeként megszabott középfokú nyelvvizsgát. Továbbá olyan stabil, jól használható és nemzetközi lehetÅ‘ségeket biztosÃtó nyelvtudásra tesznek szert, mely az élet bármely területén csak elÅ‘nyükre válik. Mivel ez a hagyományos iskolai kereteken kÃvül, heti egyszeri elfoglaltságot igénylÅ‘ rendszerben történik – hiszen a hanganyagokat akár a kocsiban vagy az esti rutin során, közösen is hallgathatjátok-, a suliban nyugodtan választhattok egy másik, vagy akár két másik nyelvet is. Két nyelvet tanulni egyszerre Gyakori aggodalom a szülÅ‘k körében, hogy az angol nyelvtanulás gyerekeknek olyan teher, amivel nem tudnak megbirkózni. Sokan tartanak attól is, hogy az idegenennyelv-tanulás összezavarja a gyerekek anyanyelvi tudását, vagy a nyelvek önkéntelen keveredését eredményezi. Nem árulunk zsákbamacskát: elÅ‘fordulhat, hogy a nyelvtanulás kezdeti szakaszában átmenetileg – néhány hétig, vagy hónapig- elÅ‘fordulnak szócserék és mókás helyzetek, de ez felnÅ‘ttekkel sincs másként. Gondoljunk csak bele! Ha a két-három nyelvvel való zsonglÅ‘rködés lehetetlen küldetés lenne a kicsiknek, akkor vajon a két- vagy akár többnyelvű családok utódai egytÅ‘l-egyig nyelvzsenik lennének? Dehogy! Az elme lehetÅ‘ségei – különösen kisgyermek- és kisiskolás korban – szinte végtelenek. FelnÅ‘ttként egyszerűen csak meg kell tanulnunk a dobozon kÃvül gondolkodni. Kompromisszummentes jövÅ‘ Egy hazai munkaerÅ‘piaci kutatás eredményei azt mutatják, hogy a jelenlegi munkáltatói elvárások alapján a pályakezdÅ‘ fiatalokkal szemben nemcsak az angol és német nyelvvizsga az elvárás, hanem a valós nyelvi tudás és a nyelvi rugalmasság, a könnyen adaptálható ismeretek is. Alapvetés a minimum középfokon beszélt és hallás után értett angol mellett a jó Ãrásbeli kommunikációs készség és a tárgyalóképes, nyelvileg szÃnes nyelvi tudás is. Ezt a nyelvi magabiztosságot, a magától értetÅ‘dÅ‘nek vett nyelvi fordulatokat, a szlenget, az amerikai vagy éppen brit sajátosságokat azonban felnÅ‘ttként komoly és tudatos munka elsajátÃtani. A betűszavak, rövidÃtések vagy éppen a kétértelmű kifejezések pedig olyan homályos és távoli univerzumok lehetnek, amik olykor elérhetetlen távolságra vannak egy idÅ‘sebb diáknak, a gyerekeknek azonban szinte természetesek. Ne feledjük! A gyerekek számára végtelen a horizont, rajtunk múlik, képesek lesznek-e meghódÃtani. Döntsünk jól, nyissunk ki számukra ajtókat és ablakokat, majd hagyjuk, hogy a magasba repüljenek. Képesek rá.