5 ok és 5 megoldás, ha gyermeked nyelvi gátlásokkal küzd Hagyományos iskolai keretek között gyakran elÅ‘fordul, hogy egy gyermek sokkal nagyobb angoltudással rendelkezik, mint amennyit magából a tanóra adta lehetÅ‘ségek során meg tud mutatni. Emiatt azonban gyorsan hátrányba kerülhet a közösségen belül. Szorongani kezd és egyre nagyobb gátlások alakulnak ki benne. De vajon milyen valódi okok állnak a háttérben és szülÅ‘ként hogyan változtathatunk a helyzeten? 1. ok: a gyermek viselkedéses gátlással küzd A gyermekek mintegy 10%-a olyan temperamentumjellemzÅ‘vel rendelkezik, mely öntudatlanul korlátozza Å‘ket cselekvéseik során. Ezek a kicsik nehezen kezelik a változásokat és nem szÃvesen próbálják ki magukat új, korábban ismeretlen területeken. Sok szülÅ‘ vélekedésével ellentétben azonban ez nemcsak hiszti, ilyenkor ugyanis az érintett gyerekek agya krónikusan magas szimpatikus idegrendszeri aktivitást produkál. Megoldás: Ilyen esetekben átfogó, az élet minden területén megjelenÅ‘ érzelmi támogatásra van szükség, melyben a Helen Doron nyelviskolák oktatói minden esetben a szülÅ‘k partnerei. Kis létszámú órákat és elnyújtott ismerkedési periódust javaslunk, melynek során a kicsi lehetÅ‘séget kap alapos megfigyelésre és fokozatos akklimatizációra. 2. ok: szülÅ‘ként túl nagy nyomást helyezünk a gyerekre Melyik szülÅ‘ ne akarna megadni minden támogatást gyermeke fejlÅ‘déséhez?! ElÅ‘fordulhat azonban, hogy ami szülÅ‘ként hihetetlen lehetÅ‘ség, az gyerekként egy újabb elvárás, amelynek meg kell felelni. Olykor tapasztaljuk, hogy a gyerekek olyan elÅ‘zetes tudással érkeznek angol ovis vagy kisiskolás foglalkozásainkra, melyeknek befogadására, értelmezésére és feldolgozására életkorukból adódóan még nem képesek. A „magadnak tanulsz†és a „minden ember annyit ér, ahány nyelvet beszél†elvek természetesen megállják a helyüket, 3-12 éves korban azonban a gyerekek számára semmit sem jelentenek. Megoldás: Kommunikáljuk a gyerek felé egyértelműen azt, hogy a nyelvtanulás élmény! Nálunk az angol tanÃtás gyerekeknek szóló, izgalmas, szÃnes-szagos módon történik. A jövÅ‘t épÃtjük, de annak terhe a miénk. A gyerekeknek meghagyjuk a szórakozva tanulás örömét. 3. ok: negatÃv üzeneteket fogalmazunk meg a gyerek számára az angol nyelvtanulással kapcsolatban Sokszor észre sem vesszük, hogyan örökÃtjük át gyermekeinkre saját korlátozó hiedelmeinket. Valahányszor azt mondjuk, „én képtelen vagyok megtanulni angolulâ€, vagy „jaj, hogy utáltam az angolórákat annak idejénâ€, azzal indirekt módon azt is mondjuk, hogy az angol nyelv egy utálatos és nehéz tantárgy, amivel nem érdemes foglalkozni. Ráadásul, ha apa/anya is utálta, képtelen rá, akkor nekem miért kellene, nem igaz? Megoldás: Figyeljünk a szavainkra! A gyerekek fél füllel akkor is figyelnek, amikor látszólag teljesen elmerültek valamiben. Nemcsak meghallják, magukévá is teszik (érték)Ãtéleteinket, majd igyekeznek megfelelni elvárásainknak. 4. ok: nincsenek kitűzve reális (rész)célok Ma már a külföldi nyaralóhelyek elérhetÅ‘ közelségben vannak, Ãgy a tanulás megkezdése után nem sokkal a gyereknek máris lehetÅ‘sége van élesben kipróbálnia magát. Az angol nyelvtanfolyam azonban nem varázsszer, az idegen nyelvi megszólalás nem produkció. Megoldás: Tűzzünk ki reális célokat a gyerek elé! Néhány hét után a köszönés, néhány hónap után egy éttermi rendelés leadása lényegesen észszerűbb elvárás, mint a folyékony angol csacsogás azonnal, bármely helyzetben. 5. ok: a tökéletességre törekvés az idegen nyelvi beszéd halála A legtöbb esetben fontos, hogy egzakt ismeretekkel rendelkezzünk, a nyelvtanulás esetében ez azonban csak bizonyos feltételekkel igaz. Még egy olyan világnyelv esetében is, mint az angol, számos dialektus, kiejtés- és Ãrásmód létezik, miközben a nyelv maga dinamikusan fejlÅ‘dÅ‘ szisztéma. Az angol emellett sok esetben a beszélgetÅ‘partner második nyelve, Ãgy a kölcsönös megértési szándék rendszerint magas. Megoldás: Teremtsünk interaktÃv nyelvi közegben való megszólalási lehetÅ‘séget a gyereknek. Beszélgessünk vele, de ne javÃtsuk folyton a hibáit! Hagyjuk, hogy proaktÃvan lépjen fel és gyakorlat közben sajátÃtsa el a szabályszerűségeket! A Helen Doron épp ezért a legjobb módszer gyerekeknek: oktatóink az elsÅ‘ pillanattól fogva csak angolul beszélnek a kicsikhez. KÃváncsi vagy rá, szülÅ‘ként mivel segÃtheted gyermekedet abban, hogy magabiztosabban, gátlások nélkül közelÃtsen az angol nyelvhez? Olvasd el minisorozatunk második részét hamarosan!
5 ok és 5 megoldás, ha gyermeked nyelvi gátlásokkal küzd Hagyományos iskolai keretek között gyakran elÅ‘fordul, hogy egy gyermek sokkal nagyobb angoltudással rendelkezik, mint amennyit magából a tanóra adta lehetÅ‘ségek során meg tud mutatni. Emiatt azonban gyorsan hátrányba kerülhet a közösségen belül. Szorongani kezd és egyre nagyobb gátlások alakulnak ki benne. De vajon milyen valódi okok állnak a háttérben és szülÅ‘ként hogyan változtathatunk a helyzeten? 1. ok: a gyermek viselkedéses gátlással küzd A gyermekek mintegy 10%-a olyan temperamentumjellemzÅ‘vel rendelkezik, mely öntudatlanul korlátozza Å‘ket cselekvéseik során. Ezek a kicsik nehezen kezelik a változásokat és nem szÃvesen próbálják ki magukat új, korábban ismeretlen területeken. Sok szülÅ‘ vélekedésével ellentétben azonban ez nemcsak hiszti, ilyenkor ugyanis az érintett gyerekek agya krónikusan magas szimpatikus idegrendszeri aktivitást produkál. Megoldás: Ilyen esetekben átfogó, az élet minden területén megjelenÅ‘ érzelmi támogatásra van szükség, melyben a Helen Doron nyelviskolák oktatói minden esetben a szülÅ‘k partnerei. Kis létszámú órákat és elnyújtott ismerkedési periódust javaslunk, melynek során a kicsi lehetÅ‘séget kap alapos megfigyelésre és fokozatos akklimatizációra. 2. ok: szülÅ‘ként túl nagy nyomást helyezünk a gyerekre Melyik szülÅ‘ ne akarna megadni minden támogatást gyermeke fejlÅ‘déséhez?! ElÅ‘fordulhat azonban, hogy ami szülÅ‘ként hihetetlen lehetÅ‘ség, az gyerekként egy újabb elvárás, amelynek meg kell felelni. Olykor tapasztaljuk, hogy a gyerekek olyan elÅ‘zetes tudással érkeznek angol ovis vagy kisiskolás foglalkozásainkra, melyeknek befogadására, értelmezésére és feldolgozására életkorukból adódóan még nem képesek. A „magadnak tanulsz†és a „minden ember annyit ér, ahány nyelvet beszél†elvek természetesen megállják a helyüket, 3-12 éves korban azonban a gyerekek számára semmit sem jelentenek. Megoldás: Kommunikáljuk a gyerek felé egyértelműen azt, hogy a nyelvtanulás élmény! Nálunk az angol tanÃtás gyerekeknek szóló, izgalmas, szÃnes-szagos módon történik. A jövÅ‘t épÃtjük, de annak terhe a miénk. A gyerekeknek meghagyjuk a szórakozva tanulás örömét. 3. ok: negatÃv üzeneteket fogalmazunk meg a gyerek számára az angol nyelvtanulással kapcsolatban Sokszor észre sem vesszük, hogyan örökÃtjük át gyermekeinkre saját korlátozó hiedelmeinket. Valahányszor azt mondjuk, „én képtelen vagyok megtanulni angolulâ€, vagy „jaj, hogy utáltam az angolórákat annak idejénâ€, azzal indirekt módon azt is mondjuk, hogy az angol nyelv egy utálatos és nehéz tantárgy, amivel nem érdemes foglalkozni. Ráadásul, ha apa/anya is utálta, képtelen rá, akkor nekem miért kellene, nem igaz? Megoldás: Figyeljünk a szavainkra! A gyerekek fél füllel akkor is figyelnek, amikor látszólag teljesen elmerültek valamiben. Nemcsak meghallják, magukévá is teszik (érték)Ãtéleteinket, majd igyekeznek megfelelni elvárásainknak. 4. ok: nincsenek kitűzve reális (rész)célok Ma már a külföldi nyaralóhelyek elérhetÅ‘ közelségben vannak, Ãgy a tanulás megkezdése után nem sokkal a gyereknek máris lehetÅ‘sége van élesben kipróbálnia magát. Az angol nyelvtanfolyam azonban nem varázsszer, az idegen nyelvi megszólalás nem produkció. Megoldás: Tűzzünk ki reális célokat a gyerek elé! Néhány hét után a köszönés, néhány hónap után egy éttermi rendelés leadása lényegesen észszerűbb elvárás, mint a folyékony angol csacsogás azonnal, bármely helyzetben. 5. ok: a tökéletességre törekvés az idegen nyelvi beszéd halála A legtöbb esetben fontos, hogy egzakt ismeretekkel rendelkezzünk, a nyelvtanulás esetében ez azonban csak bizonyos feltételekkel igaz. Még egy olyan világnyelv esetében is, mint az angol, számos dialektus, kiejtés- és Ãrásmód létezik, miközben a nyelv maga dinamikusan fejlÅ‘dÅ‘ szisztéma. Az angol emellett sok esetben a beszélgetÅ‘partner második nyelve, Ãgy a kölcsönös megértési szándék rendszerint magas. Megoldás: Teremtsünk interaktÃv nyelvi közegben való megszólalási lehetÅ‘séget a gyereknek. Beszélgessünk vele, de ne javÃtsuk folyton a hibáit! Hagyjuk, hogy proaktÃvan lépjen fel és gyakorlat közben sajátÃtsa el a szabályszerűségeket! A Helen Doron épp ezért a legjobb módszer gyerekeknek: oktatóink az elsÅ‘ pillanattól fogva csak angolul beszélnek a kicsikhez. KÃváncsi vagy rá, szülÅ‘ként mivel segÃtheted gyermekedet abban, hogy magabiztosabban, gátlások nélkül közelÃtsen az angol nyelvhez? Olvasd el minisorozatunk második részét hamarosan!