Oktatás és Magyarország 2008-2012 Tudnivaló, hogy a minÅ‘ségi oktatás megléte nem csak attól függ, hogy egy ország mennyit költ rá. De azért azt sejtjük, hogy erÅ‘s összefüggés van egy ország közoktatásának szÃnvonala és az oktatásra fordÃtott pénz mennyisége között. Az OECD 2015-ben kibocsátott, ötéves korszakot felölelÅ‘ tanulmánya éppen ebbÅ‘l a szempontból foglalkozott a tagországok oktatásával. És azt láthatjuk, hogy Magyarország toronymagasan vezeti azon országok listáját, ahol a válságra az oktatásra fordÃtott pénz megkurtÃtásával reagáltak. Magyarország egy diákra 5564 USA dollárt költ évente, mÃg az OECD átlag ennek majdnem a kétszerese, 10220 dollár. A gazdasági válságból való kimenekülésnek sok receptje van. Az egyik bevált recept szerint ilyenkor többet kell költeni oktatásra, kutatásra és fejlesztésre, aminek hatása párév alatt érzÅ‘dik egy ország életében. Az innovációk megjelenésével szinte automatikusan növekszik a munkahelyek száma, nÅ‘ az elkölthetÅ‘ bértömeg és ez beindÃtja a belföldi fogyasztást. CsökkenthetÅ‘ a munkanélküliség, hiszen jó páran iskolapadban maradnak, ahelyett, hogy kilépnének a munkaerÅ‘piacra. Ha viszont kikerülnek a munkaerÅ‘piacra, ’kapósabbak’ lesznek, hiszen iskolázottabbak. A szakképzés fejlesztésével több termelőüzemet lehet az országba csalogatni, illetve meg lehet akadályozni a meglévÅ‘ gyárak, üzemek távozását. E szerint a recept szerint a válságból való kilábalás fÅ‘ eszköze a növekedés és a fejlÅ‘dés. Ezt a megoldást nevezhetjük akár vidám receptnek is. A magyarországi helyzetrÅ‘l szóló ábra egyértelműen mutatja, hogy hazánk – sajnos – a válságból való kilábalásnak másik útját választotta. Ismerünk ugyanis egy másik receptet is. Ez is működik – csak – ha szabad Ãgy fogalmaznunk – elég szomorú receptúra. E szerint a recept szerint kevesebbet kell oktatásra költeni, mint a válság elÅ‘tt, mert: Ugyanazt a pénzt, ugyanazt a bértömeget több ember között kell elosztani, hogy minél több embernek legyen állandó bevétele és ezzel csökkenthetÅ‘ek a szociális feszültségek is. Ãgy, bármilyen furán is hangzik, de az a kÃvánatos, ha minél alacsonyabb szintre szorÃtják az általános iskolázottság, és általános műveltség szÃnvonalát, hiszen a magasabb végzettséggel rendelkezÅ‘k több bért kérnek, mÃg az alacsonyabb végzettséggel bÃrók kevesebbel is beérik. Az állam ezzel párhuzamosan támogatja az olyan munkahelyek létrejöttét, melyekhez nem kell különösebb képzettség. A válságból való kilábalás során a gazdaságirányÃtás és oktatáspolitika nem lát esélyt a fejlÅ‘désre, a meglévÅ‘ bértömeg újraelosztásában látja a kiutat. A recept alkalmazása esetén az általános bérszÃnvonal más országokéhoz képest egyre alacsonyabb lesz, mÃg a magasabb végzettséggel bÃrók az átlagnál egyre többet keresnek. Emiatt pedig egyre többen távoznak külföldre, amivel az ország két legyet üt egy csapásra: egyrészt nem kell munkát adnia a távozóknak, csökken a munkanélküliség, másrészt és a külföldi munkabér egy részét majd hazautalják. E szerint a recept szerint a válságból való kilábalás fÅ‘ eszköze a javak újraelosztása egy alacsonyabb szinten. Mondanunk sem kell, hogy a vidámabb receptet alkalmazók középtávon is fejlÅ‘dést tudnak felmutatni, és az általános jólét szintje növekszik, mÃg a szomorúbb receptet alkalmazó országokban egy szűk és egyre gazdagabb elit létrejötte mellett csökkennek a társadalmi különbségek, igaz, az általános jólét szintje a lehetÅ‘ségekhez képest alacsonyabb lesz. Magyarország 2012-ben majdnem pontosan negyedével kevesebbet költött oktatásra, mint 2007-ben. Ami azt jelenti, hogy minden négy forintból egyet, minden száz forintból 25-öt kivettek az iskolák, óvodák, egyetemek és a kutatóintézetek zsebébÅ‘l. És itt megjegyzendÅ‘, hogy még 2007-ben sem lehettünk elégedettek az oktatás szÃnvonalával és körülményeivel. Hát még 2012-ben… EbbÅ‘l a tézisbÅ‘l pedig az következik, hogy veszélyes folyamat indul be, ugyanis aki megteheti, és akinek ez fontos, gyermekét kiveszi a közoktatásból és jövedelme jórészét tandÃjra fordÃtva, ami viszont alapjaiban rázza meg a a mesterségesen létrehozott társadalmi egyenlÅ‘sdit, és hosszútávon a társadalmi különbségek növekedéséhez vezet. Az ábrán az is jól látható, hogy a visegrádi országok közül egyedül Magyarország olyan „szerencsésâ€, hogy a válságból való kilábalás szomorúbb útjára lépett. Csak remélni tudjuk, hogy mindez ideiglenes, és a megfelelÅ‘ döntéshozók is ráébrednek, hogy a szomorú recept alapján kotyvasztott étel nem Ãzletes, és a jövÅ‘ben a vidámabb receptúrát kell alkalmaznunk, ha boldogulni akarunk.
Oktatás és Magyarország 2008-2012 Tudnivaló, hogy a minÅ‘ségi oktatás megléte nem csak attól függ, hogy egy ország mennyit költ rá. De azért azt sejtjük, hogy erÅ‘s összefüggés van egy ország közoktatásának szÃnvonala és az oktatásra fordÃtott pénz mennyisége között. Az OECD 2015-ben kibocsátott, ötéves korszakot felölelÅ‘ tanulmánya éppen ebbÅ‘l a szempontból foglalkozott a tagországok oktatásával. És azt láthatjuk, hogy Magyarország toronymagasan vezeti azon országok listáját, ahol a válságra az oktatásra fordÃtott pénz megkurtÃtásával reagáltak. Magyarország egy diákra 5564 USA dollárt költ évente, mÃg az OECD átlag ennek majdnem a kétszerese, 10220 dollár. A gazdasági válságból való kimenekülésnek sok receptje van. Az egyik bevált recept szerint ilyenkor többet kell költeni oktatásra, kutatásra és fejlesztésre, aminek hatása párév alatt érzÅ‘dik egy ország életében. Az innovációk megjelenésével szinte automatikusan növekszik a munkahelyek száma, nÅ‘ az elkölthetÅ‘ bértömeg és ez beindÃtja a belföldi fogyasztást. CsökkenthetÅ‘ a munkanélküliség, hiszen jó páran iskolapadban maradnak, ahelyett, hogy kilépnének a munkaerÅ‘piacra. Ha viszont kikerülnek a munkaerÅ‘piacra, ’kapósabbak’ lesznek, hiszen iskolázottabbak. A szakképzés fejlesztésével több termelőüzemet lehet az országba csalogatni, illetve meg lehet akadályozni a meglévÅ‘ gyárak, üzemek távozását. E szerint a recept szerint a válságból való kilábalás fÅ‘ eszköze a növekedés és a fejlÅ‘dés. Ezt a megoldást nevezhetjük akár vidám receptnek is. A magyarországi helyzetrÅ‘l szóló ábra egyértelműen mutatja, hogy hazánk – sajnos – a válságból való kilábalásnak másik útját választotta. Ismerünk ugyanis egy másik receptet is. Ez is működik – csak – ha szabad Ãgy fogalmaznunk – elég szomorú receptúra. E szerint a recept szerint kevesebbet kell oktatásra költeni, mint a válság elÅ‘tt, mert: Ugyanazt a pénzt, ugyanazt a bértömeget több ember között kell elosztani, hogy minél több embernek legyen állandó bevétele és ezzel csökkenthetÅ‘ek a szociális feszültségek is. Ãgy, bármilyen furán is hangzik, de az a kÃvánatos, ha minél alacsonyabb szintre szorÃtják az általános iskolázottság, és általános műveltség szÃnvonalát, hiszen a magasabb végzettséggel rendelkezÅ‘k több bért kérnek, mÃg az alacsonyabb végzettséggel bÃrók kevesebbel is beérik. Az állam ezzel párhuzamosan támogatja az olyan munkahelyek létrejöttét, melyekhez nem kell különösebb képzettség. A válságból való kilábalás során a gazdaságirányÃtás és oktatáspolitika nem lát esélyt a fejlÅ‘désre, a meglévÅ‘ bértömeg újraelosztásában látja a kiutat. A recept alkalmazása esetén az általános bérszÃnvonal más országokéhoz képest egyre alacsonyabb lesz, mÃg a magasabb végzettséggel bÃrók az átlagnál egyre többet keresnek. Emiatt pedig egyre többen távoznak külföldre, amivel az ország két legyet üt egy csapásra: egyrészt nem kell munkát adnia a távozóknak, csökken a munkanélküliség, másrészt és a külföldi munkabér egy részét majd hazautalják. E szerint a recept szerint a válságból való kilábalás fÅ‘ eszköze a javak újraelosztása egy alacsonyabb szinten. Mondanunk sem kell, hogy a vidámabb receptet alkalmazók középtávon is fejlÅ‘dést tudnak felmutatni, és az általános jólét szintje növekszik, mÃg a szomorúbb receptet alkalmazó országokban egy szűk és egyre gazdagabb elit létrejötte mellett csökkennek a társadalmi különbségek, igaz, az általános jólét szintje a lehetÅ‘ségekhez képest alacsonyabb lesz. Magyarország 2012-ben majdnem pontosan negyedével kevesebbet költött oktatásra, mint 2007-ben. Ami azt jelenti, hogy minden négy forintból egyet, minden száz forintból 25-öt kivettek az iskolák, óvodák, egyetemek és a kutatóintézetek zsebébÅ‘l. És itt megjegyzendÅ‘, hogy még 2007-ben sem lehettünk elégedettek az oktatás szÃnvonalával és körülményeivel. Hát még 2012-ben… EbbÅ‘l a tézisbÅ‘l pedig az következik, hogy veszélyes folyamat indul be, ugyanis aki megteheti, és akinek ez fontos, gyermekét kiveszi a közoktatásból és jövedelme jórészét tandÃjra fordÃtva, ami viszont alapjaiban rázza meg a a mesterségesen létrehozott társadalmi egyenlÅ‘sdit, és hosszútávon a társadalmi különbségek növekedéséhez vezet. Az ábrán az is jól látható, hogy a visegrádi országok közül egyedül Magyarország olyan „szerencsésâ€, hogy a válságból való kilábalás szomorúbb útjára lépett. Csak remélni tudjuk, hogy mindez ideiglenes, és a megfelelÅ‘ döntéshozók is ráébrednek, hogy a szomorú recept alapján kotyvasztott étel nem Ãzletes, és a jövÅ‘ben a vidámabb receptúrát kell alkalmaznunk, ha boldogulni akarunk.