Vajon tanulhatnak-e a gyerekek második nyelvet, akár azt megelÅ‘zÅ‘en, hogy anyanyelvükön megtanulnának? Helen válaszol: Gyakran kérdezik ezt tÅ‘lem, és bár maga a válasz meglehetÅ‘sen egyszerű, a téma mégis részletesebb magyarázatot érdemel. Igen, a gyerekek akármennyi nyelvet képesek megtanulni, ha az azokba való bevezetés rendszeres, következetes és folyamatos módon zajlik. Sok gyermek nÅ‘ úgy fel, hogy három vagy négy nyelvet hall. Az unokám tökéletes példa erre: édesanyja anyanyelvén, koreaiul beszél hozzá, édesapja az Å‘ anyanyelvén, héberül, miközben angol nyelvi környezet veszi körül, a szülÅ‘k egymással angol nyelven beszélnek és természetesen én is Ãgy szólok hozzá. Ãgy tehát a kisunokám háromnyelvűként nÅ‘ fel. Alig három hónapos volt, amikor a család nemrég Thaiföldre utazott és gyönyörűen reagált a thai nyelvre. Hogy megértette-e? Nem vagyok biztos benne. És öt hónapos korában természetesen még nem beszél, az azonban bizonyos, hogy az üzenet értelmét felfogja. Elmagyarázom, hogy miért. Bemenet = Kimenet Amit a nyelv létrejöttérÅ‘l biztosan tudunk az az, hogy a jelentés felfogása megelÅ‘zi a szóbeli megnyilvánulást. A megértés a beszéd elÅ‘tt jár. A gyerekeknek elÅ‘ször hallani kell a nyelvet, magukba szÃvni azt, aztán elÅ‘bb vagy utóbb megértik a hangokat és beszéd formájában maguk hozzák létre Å‘ket. A gyerekeknél ez a dolgok rendje. Ez teljesen normális Ãgy. Ha a szülÅ‘k úgy érzik, hogy, csak mert a gyerek még nem beszél nem is érti meg, amit hall és kevesebbet szólnak hozzá, a gyerek esélye a megértésre csökken és ennek következtében a hallott beszédbÅ‘l még kevesebbet fog visszaadni. Bemenet = Kimenet. Nem gyÅ‘zzük eleget hangsúlyozni. Kutatások igazolják, hogy a korán beszélni kezdÅ‘ gyerekek nagyobb szókinccsel rendelkeznek. Nincs ebben semmi meglepÅ‘; többet beszéltek hozzájuk a szüleik. Sajnálatos tény, de az egyértelmű eredmények ellenére találkoztam olyan tanult, intelligens családokkal, ahol tudatosan nem beszélnek a kisgyerekhez, nem látva annak értelmét “Hiszen még maga sem beszél!â€. Persze, hogy nem beszél a gyerek, ha hozzá sem beszéltek eleget! Öt hónapos unokám az Aba szót próbálgatja kimondani, amely apát jelent. Ejti az „Ah…†hangot és számomra világos, hogy ez már a beszéd próbája. Aztán az „Ah…bf….†hangok hagyják el a száját. VéletlenrÅ‘l szó sincs, ez korai beszédformálás. A „B“ betű bilabiális hang, amelynek képzése során a hangszálakat megrezegtetve, a levegÅ‘ az alsó és a felsÅ‘ ajkak között áramlik. A „B†éppen ellentéte a „Pâ€-nek, ami hasonló, csak a hangszálak megrezegtetése nélkül képezve. A „B†és a „P†közötti különbség csupán annyi, hogy egyik esetben rezegnek a hangszálak a másikban nem. A hang képzéséhez, mivel a levegÅ‘t kifelé fújjuk, figyelnünk kell a rekeszizomra és a légzésre. Csak kevés olyan nyelv van, ahol a levegÅ‘ befelé szÃvásával is képeznek hangokat. Amikor a kisunokám az „ummahâ€, koreaiul anya szót szeretné kimondani, a nazális „mâ€-et kell megszólaltatnia, amihez a levegÅ‘t az orron keresztül kell kifújni. Mivel nazális hang, képzésekor a szájüreg térfogatát kellene csökkenteni és a levegÅ‘t a nazális hasadékon keresztül áramoltatni, amit a beszédképzÅ‘ szervek fejlettsége ebben az életkorban nem tesz még lehetÅ‘vé. Itt van Tehát adott az öt hónapos, aki világos, hogy az Aba szót akarja mondani. Eddigi próbálkozása nem volt véletlen, az egyéb szavakat figyelemre sem méltatta, de amikor a már sokszor hallott, ezért ismerÅ‘sen csengÅ‘, Aba szót mondtam ki, ismét kÃsérletet tett a megformálására. És ez Ãgy megy szakadatlan. Minél többször hallja a szót, annál többet beszél majd. A gyerekekben különbözÅ‘ mértékű a beszédre való hajlandóság, a képességeik sem egyformák. A beszédkezdés kora szintén eltérÅ‘. Ha a gyerek késÅ‘n beszél, ez nem azt jelenti, hogy nem elég éles az elméje. Vannak olyan tÃpusú gyerekek, akik nem beszélnek addig, amÃg nem érzik tökéletesnek azt, amit mondanak. Åk természetükbÅ‘l fakadóan ilyenek. Nincs abszolút szabály, csak ahogyan már emlÃtettem bemenet = kimenet. Tehát akkor miért is lehetséges, hogy a gyerek angolul tanuljon akár azelÅ‘tt, hogy anyanyelvét elsajátÃtja? Azért mert képes rá, hogy két nyelven értsen és két nyelvet beszéljen egyszerre. Olyan fontos, hogy már kisgyermekkorban birtokában legyünk a második nyelvnek! Nemzetközi jelentÅ‘sége miatt persze az angol tűnik ebben a szerepben a legfontosabbnak. az angol korunk üzleti, politikai és kommunikációs lingua francája. Ãltalában véve tehát miért fontos az, hogy legalább még egy nyelv a birtokunkban legyen? A legalább egy további nyelv fontossága az agyi funkciókban rejlik. Igyekszem alátámasztani ezt néhány irányból. Minden agyban dÅ‘l el A gyerek agya a fogantatástól kezdve növekszik. A világrajövetelkor a gyerek légzése, látása, és esetlegesen éleslátása is be van drótozva. Az alap bedrótozottság mellett azonban a gyermeki agy sok ezer, millió és milliárd agysejtje még nem rendelkezik összeköttetéssel. Az agysejtek közötti idegi összeköttetés, vagyis a kommunikációs pályák nélkül, semmire sem megyünk. Minden az összeköttetésrÅ‘l szól. Mi az, ami összeköti az agysejteket? Az ingerület. Az inger hatására az agysejtek kommunikálni kezdenek, az idegpályákon kapcsolódni vágynak, hiszen ez létük értelme. Óriási tömegükbÅ‘l a sejtek legnagyobb része között nem jön majd létre kapcsolódás, de minél több inger éri Å‘ket annál nagyobb mértékben nÅ‘ a kapcsolat kialakulásának esélye. Ha az agysejtek között egyszer létrejön a kapcsolat, ez egész életen át fennmarad. A korán kialakult kapcsolatok a leginkább tartósak. Soha nem lehetünk túl fiatalok a tanuláshoz. A nyelv nagyon bonyolult funkció. A legösszetettebb matematikai számÃtás elvégezhetÅ‘ egy egyszerű számológéppel, de az emberi nyelv annyira komplikált, hogy nincs olyan számÃtógép a világon, amely folyékony emberi nyelvet lenne képes létrehozni. Az egész történet a nyers hangokkal, a fonetikával kezdÅ‘dik. A hangok felfogásának, használatának és felismerésének képessége gyermekeink számára a születés pillanatától fogva rendelkezésre áll. Gyermekeink azzal a képességgel születnek, hogy magukba szÃvják, használják és felismerjék a hangokat. Négy hónapos kortól kezdve képesek leszűkÃteni a hangok körét az anyanyelvben meglévÅ‘kre, ezt követÅ‘en már a beszédhangok nyelvi rendszerben elfoglalt helyét vizsgáló fonológiáról beszélünk. A gyerekek agya ezeket a kapcsolatokat hétéves korig alakÃtja ki. Második nyelv és nyelvi kompetencia elsajátÃtása. Johnson és Newport, 1989 Johnson és Newport nagyra becsült kutatása megerÅ‘sÃti, hogy a korai nyelvtanulásban van egy kritikusan hatékony (szenzitÃv) periódus. Az emlÃtett kutatók által 1989-ben publikált áttörést jelentÅ‘ tanulmányukban olyan KÃnából és Koreából származó doktori és poszt-doktori képzésben résztvevÅ‘ hallgatók nyelvtani kompetenciáit vizsgálták, akik 3 és 39 éves koruk között érkeztek az Egyesült Ãllamokba. A tanulmány rávilágÃtott, hogy azok, akik 3 és 7 éves koruk között érkeztek a nyelvterületre, az anyanyelvüknek megfelelÅ‘ szintű angol nyelvtani kompetenciával bÃrtak. Akik 8 és 10 éves kor között érkeztek gyengébb eredményt értek el, de jobbat, mint azok a társaik, akik 11 éves koruk után kerültek az Egyesült Ãllamokba, az Å‘ tudásuk ugyanis azokkal volt egy szinten, akik az angolt felnÅ‘ttkorban sajátÃtották el. Patricia Kuhl, a Washington Egyetem Agykutatási és Tanuláskutatási Intézetének társigazgatója szintén tudományos kutatással támasztja alá a korai nyelvtanulás kritikus periódusának létezését: The Linguistic Genius of Babies Minél korábban, annál jobb Tehát ha a kritikus idÅ‘ablak három és hét év közé esik, miért tanÃtsuk a gyerekeket azelÅ‘tt, hogy megtanulnának az anyanyelvükön beszélni? Miért ne várjunk három éves korig? Nos azért, mert a párhuzamosság nagyon jót tesz az agynak. Anyanyelvünkön húsz éves korunkig kb. 1000 új szót tanulunk meg évente, amely a beépüléskor óriási szókészletbÅ‘vülést és agyi fejlÅ‘dést jelent. A különbözÅ‘ nyelvek különbözÅ‘ pszichológiai realitással bÃrnak. A gyerekek a nyers hangokat (fonetika) pszichológiai realitássá (fonológia) négy hónapos kortól kezdÅ‘dÅ‘en rendezik. Emiatt olyan fontos minél hamarabb megismertetni a gyerekeket a nyelvvel és a második nyelvvel is. A nyelv rendszere nagymértékben komplex és egybefonódó. Tartalmazza a szavak szerkezetét leÃró morfológiát, a mondatok szervezÅ‘dését leÃró szintaxist, a beszédhangok nyelvi rendszerben elfoglalt helyét tárgyaló fonetikát, a beszéd hangjainak mintázatával foglalkozó fonológiát, a különbözÅ‘ szintű jelentésekkel foglalkozó szemantikát, csakúgy, mint az akcentusokat. Az angol nyelvnek egyedül több száz akcentusa létezik. Mindezek a különbözÅ‘ nyelvek eltérÅ‘ hangrendszereket alkotnak, a hangrendszerek változnak, elmozdulnak, különbözÅ‘ realitásokat hordoznak. A nyelv lenyűgözÅ‘. És miközben elsajátÃtása felnÅ‘ttkorban már kifejezetten nehéz, a gyerekek számára játékosan könnyű. A gyerek folyamatos tanulásra teremtetett. MindenekelÅ‘tt nyelvtanulásra! Az elÅ‘nyök MegfelelÅ‘en cselekszik tehát az a szülÅ‘, aki lehetÅ‘vé teszi, hogy a gyerek angolul tanuljon akár azelÅ‘tt, hogy anyanyelvét elsajátÃtja? VezetÅ‘ kutatói tapasztalatok erÅ‘sÃtik meg, hogy ennél többrÅ‘l van szó: ez az egyik legjobb dolog, amit a gyermekéért tehet. Minél több nyelvet tud egy gyerek, annál rugalmasabb, annál intelligensebb lesz. Jól dokumentált kutatásokkal alátámasztott tény, hogy a két- vagy akár többnyelvűek kevésbé esélyesek az Alzheimer kórra vagy a demenciára. Társadalmi megközelÃtésben a kétnyelvűség magasabb fokú kulturális toleranciát is jelent, ami nemzetközi világunkban rettentÅ‘ fontos. ÖsszehasonlÃtó tanulmányok tapasztalata alapján a két tanÃtási nyelvű óvodákba Ãratott gyerekek egyetemen elért eredményei jobbak. Nincs fontosabb a korai nyelvtanulásnál! Fontos, hogy a szülÅ‘k foglalkozzanak azzal, mit tehetnek gyermekük optimális fejlÅ‘désének érdekében a háromtól hét éves korig terjedÅ‘ idÅ‘szakban. A gyerek könnyen unatkozni kezd. Ha tanul, az boldogsággal tölti el és akkor tanul a legkönnyebben, ha mozoghat. Az általam megálmodott és kifejlesztett korai oktatási programok a tanÃtást teljes egészében a mozgás, játék és zene alapjaira helyezik. Azok az óvodák és iskolák, ahol a kisgyereket asztal mellé ültetve, a játék terének biztosÃtása nélkül igyekeznek rábÃrni a tanulásra, nem érnek célt. Ãgy a felnÅ‘ttek tanulnak. FelnÅ‘ttkorban az agy intellektuálisan fejlettebb, jobban képes az összpontosÃtásra. Lépjünk végre túl azon az elképzelésen, hogy a gyermeki tanulási folyamat levezethetÅ‘ felnÅ‘tt tanulási szokásainkból! A gyermekek a mozgáson és az élményeken keresztül tanulnak. A Helen Doron oktatási anyagok úgy készültek, hogy azok a gyermeket folyamatos mozgásban tartják, miközben az elsajátÃtás sikerét a sokszoros ismétlés biztosÃtja. Az ismétlés módszerével a meghallgatás és a felfogás éppen úgy zajlik, ahogy a gyermek az anyanyelvét sajátÃtja el. Újra és újra hallja, és ha még nem is beszél, a tanulási és a feldolgozási folyamat zajlik. A kisbabás szülÅ‘knek tudniuk kell, hogy gyermekük érti, amit hall. Ne kérdezzék, hogyan lehetséges! Ez Ãgy van. Minden szülÅ‘ben ott munkál az a bizonyos „veleszületett szülÅ‘i képességâ€, ösztönösen megértésre formáljuk a nyelvet, hangsúlyozunk bizonyos szavakat, szótagokat és játszunk a hanglejtéssel. Soha ne érezzük feleslegesnek ezt. Beszéljünk annyit a gyerekhez, amennyit csak tudunk. Beszéljünk hozzá az anyanyelvünkön, hiszen az, ahogyan az anyanyelven szólÃtanak meg, nagyon fontos. Az érzelmi kötÅ‘dés nyelve mindig az anyanyelv legyen! Ha gyerek családjában van más nyelven beszélÅ‘ személy, fontos, hogy Å‘ is saját anyanyelvén szóljon hozzá, amennyiben ez a kommunikáció rendszeres és következetes. Ha a szülÅ‘k szÃvesen és tökéletes biztonsággal használják az angol nyelvet, nyugodtan beszéljenek a gyerekhez angolul. A gyerekek probléma nélkül sajátÃtják el a második nyelvet, és erre szükség is van; fontos kiaknázniuk az éltben eléjük táruló lehetÅ‘séget. Helen Doronról Helen 1985-ben indult kisvállalkozása keretében eredeti és forradalmian új segédanyagokkal támogatott nyelvtanulási módszertant vezetett be. A tanfolyamok kimagaslóan sikeresek voltak és köszönhetÅ‘en a kreativitás és önkifejezés eszközeivel egyedülálló légkört teremtÅ‘ módszertannak, a vállalkozás mérete új tanárok, tanári tréningek és további programok bevonásával rohamosan nÅ‘tt. Új témakörök jelentek meg, mint a matematika, a fitnesz vagy a kisgyermekek korai fejlesztése, és az oktatási tevékenység a Helen Doron Oktatási Csoport márkanév alatt folytatódott. A Helen Doron Oktatási Csoport az innovatÃv oktatási rendszerek élvonalában egyedülálló oktatási programot és minÅ‘ségi oktatási segédanyagokat kÃnál csecsemÅ‘k, kisgyermekek, tizenévesek és serdülÅ‘k számára a világ minden táján. A Helen Doron Oktatási Csoport a világ egyik legnagyobb gyermek oktatási franchise hálózatává vált, amely 5 kontinensen, a világ 34 országában, közel 90 fÅ‘ franchise átvevÅ‘vel, több mint 800 tanÃtási központtal- és Törökország illetve Dél-Korea területén teljes óvodai nevelési programmal működik. BÅ‘vebb információ a www.helendoron.com weboldalon.
Vajon tanulhatnak-e a gyerekek második nyelvet, akár azt megelÅ‘zÅ‘en, hogy anyanyelvükön megtanulnának? Helen válaszol: Gyakran kérdezik ezt tÅ‘lem, és bár maga a válasz meglehetÅ‘sen egyszerű, a téma mégis részletesebb magyarázatot érdemel. Igen, a gyerekek akármennyi nyelvet képesek megtanulni, ha az azokba való bevezetés rendszeres, következetes és folyamatos módon zajlik. Sok gyermek nÅ‘ úgy fel, hogy három vagy négy nyelvet hall. Az unokám tökéletes példa erre: édesanyja anyanyelvén, koreaiul beszél hozzá, édesapja az Å‘ anyanyelvén, héberül, miközben angol nyelvi környezet veszi körül, a szülÅ‘k egymással angol nyelven beszélnek és természetesen én is Ãgy szólok hozzá. Ãgy tehát a kisunokám háromnyelvűként nÅ‘ fel. Alig három hónapos volt, amikor a család nemrég Thaiföldre utazott és gyönyörűen reagált a thai nyelvre. Hogy megértette-e? Nem vagyok biztos benne. És öt hónapos korában természetesen még nem beszél, az azonban bizonyos, hogy az üzenet értelmét felfogja. Elmagyarázom, hogy miért. Bemenet = Kimenet Amit a nyelv létrejöttérÅ‘l biztosan tudunk az az, hogy a jelentés felfogása megelÅ‘zi a szóbeli megnyilvánulást. A megértés a beszéd elÅ‘tt jár. A gyerekeknek elÅ‘ször hallani kell a nyelvet, magukba szÃvni azt, aztán elÅ‘bb vagy utóbb megértik a hangokat és beszéd formájában maguk hozzák létre Å‘ket. A gyerekeknél ez a dolgok rendje. Ez teljesen normális Ãgy. Ha a szülÅ‘k úgy érzik, hogy, csak mert a gyerek még nem beszél nem is érti meg, amit hall és kevesebbet szólnak hozzá, a gyerek esélye a megértésre csökken és ennek következtében a hallott beszédbÅ‘l még kevesebbet fog visszaadni. Bemenet = Kimenet. Nem gyÅ‘zzük eleget hangsúlyozni. Kutatások igazolják, hogy a korán beszélni kezdÅ‘ gyerekek nagyobb szókinccsel rendelkeznek. Nincs ebben semmi meglepÅ‘; többet beszéltek hozzájuk a szüleik. Sajnálatos tény, de az egyértelmű eredmények ellenére találkoztam olyan tanult, intelligens családokkal, ahol tudatosan nem beszélnek a kisgyerekhez, nem látva annak értelmét “Hiszen még maga sem beszél!â€. Persze, hogy nem beszél a gyerek, ha hozzá sem beszéltek eleget! Öt hónapos unokám az Aba szót próbálgatja kimondani, amely apát jelent. Ejti az „Ah…†hangot és számomra világos, hogy ez már a beszéd próbája. Aztán az „Ah…bf….†hangok hagyják el a száját. VéletlenrÅ‘l szó sincs, ez korai beszédformálás. A „B“ betű bilabiális hang, amelynek képzése során a hangszálakat megrezegtetve, a levegÅ‘ az alsó és a felsÅ‘ ajkak között áramlik. A „B†éppen ellentéte a „Pâ€-nek, ami hasonló, csak a hangszálak megrezegtetése nélkül képezve. A „B†és a „P†közötti különbség csupán annyi, hogy egyik esetben rezegnek a hangszálak a másikban nem. A hang képzéséhez, mivel a levegÅ‘t kifelé fújjuk, figyelnünk kell a rekeszizomra és a légzésre. Csak kevés olyan nyelv van, ahol a levegÅ‘ befelé szÃvásával is képeznek hangokat. Amikor a kisunokám az „ummahâ€, koreaiul anya szót szeretné kimondani, a nazális „mâ€-et kell megszólaltatnia, amihez a levegÅ‘t az orron keresztül kell kifújni. Mivel nazális hang, képzésekor a szájüreg térfogatát kellene csökkenteni és a levegÅ‘t a nazális hasadékon keresztül áramoltatni, amit a beszédképzÅ‘ szervek fejlettsége ebben az életkorban nem tesz még lehetÅ‘vé. Itt van Tehát adott az öt hónapos, aki világos, hogy az Aba szót akarja mondani. Eddigi próbálkozása nem volt véletlen, az egyéb szavakat figyelemre sem méltatta, de amikor a már sokszor hallott, ezért ismerÅ‘sen csengÅ‘, Aba szót mondtam ki, ismét kÃsérletet tett a megformálására. És ez Ãgy megy szakadatlan. Minél többször hallja a szót, annál többet beszél majd. A gyerekekben különbözÅ‘ mértékű a beszédre való hajlandóság, a képességeik sem egyformák. A beszédkezdés kora szintén eltérÅ‘. Ha a gyerek késÅ‘n beszél, ez nem azt jelenti, hogy nem elég éles az elméje. Vannak olyan tÃpusú gyerekek, akik nem beszélnek addig, amÃg nem érzik tökéletesnek azt, amit mondanak. Åk természetükbÅ‘l fakadóan ilyenek. Nincs abszolút szabály, csak ahogyan már emlÃtettem bemenet = kimenet. Tehát akkor miért is lehetséges, hogy a gyerek angolul tanuljon akár azelÅ‘tt, hogy anyanyelvét elsajátÃtja? Azért mert képes rá, hogy két nyelven értsen és két nyelvet beszéljen egyszerre. Olyan fontos, hogy már kisgyermekkorban birtokában legyünk a második nyelvnek! Nemzetközi jelentÅ‘sége miatt persze az angol tűnik ebben a szerepben a legfontosabbnak. az angol korunk üzleti, politikai és kommunikációs lingua francája. Ãltalában véve tehát miért fontos az, hogy legalább még egy nyelv a birtokunkban legyen? A legalább egy további nyelv fontossága az agyi funkciókban rejlik. Igyekszem alátámasztani ezt néhány irányból. Minden agyban dÅ‘l el A gyerek agya a fogantatástól kezdve növekszik. A világrajövetelkor a gyerek légzése, látása, és esetlegesen éleslátása is be van drótozva. Az alap bedrótozottság mellett azonban a gyermeki agy sok ezer, millió és milliárd agysejtje még nem rendelkezik összeköttetéssel. Az agysejtek közötti idegi összeköttetés, vagyis a kommunikációs pályák nélkül, semmire sem megyünk. Minden az összeköttetésrÅ‘l szól. Mi az, ami összeköti az agysejteket? Az ingerület. Az inger hatására az agysejtek kommunikálni kezdenek, az idegpályákon kapcsolódni vágynak, hiszen ez létük értelme. Óriási tömegükbÅ‘l a sejtek legnagyobb része között nem jön majd létre kapcsolódás, de minél több inger éri Å‘ket annál nagyobb mértékben nÅ‘ a kapcsolat kialakulásának esélye. Ha az agysejtek között egyszer létrejön a kapcsolat, ez egész életen át fennmarad. A korán kialakult kapcsolatok a leginkább tartósak. Soha nem lehetünk túl fiatalok a tanuláshoz. A nyelv nagyon bonyolult funkció. A legösszetettebb matematikai számÃtás elvégezhetÅ‘ egy egyszerű számológéppel, de az emberi nyelv annyira komplikált, hogy nincs olyan számÃtógép a világon, amely folyékony emberi nyelvet lenne képes létrehozni. Az egész történet a nyers hangokkal, a fonetikával kezdÅ‘dik. A hangok felfogásának, használatának és felismerésének képessége gyermekeink számára a születés pillanatától fogva rendelkezésre áll. Gyermekeink azzal a képességgel születnek, hogy magukba szÃvják, használják és felismerjék a hangokat. Négy hónapos kortól kezdve képesek leszűkÃteni a hangok körét az anyanyelvben meglévÅ‘kre, ezt követÅ‘en már a beszédhangok nyelvi rendszerben elfoglalt helyét vizsgáló fonológiáról beszélünk. A gyerekek agya ezeket a kapcsolatokat hétéves korig alakÃtja ki. Második nyelv és nyelvi kompetencia elsajátÃtása. Johnson és Newport, 1989 Johnson és Newport nagyra becsült kutatása megerÅ‘sÃti, hogy a korai nyelvtanulásban van egy kritikusan hatékony (szenzitÃv) periódus. Az emlÃtett kutatók által 1989-ben publikált áttörést jelentÅ‘ tanulmányukban olyan KÃnából és Koreából származó doktori és poszt-doktori képzésben résztvevÅ‘ hallgatók nyelvtani kompetenciáit vizsgálták, akik 3 és 39 éves koruk között érkeztek az Egyesült Ãllamokba. A tanulmány rávilágÃtott, hogy azok, akik 3 és 7 éves koruk között érkeztek a nyelvterületre, az anyanyelvüknek megfelelÅ‘ szintű angol nyelvtani kompetenciával bÃrtak. Akik 8 és 10 éves kor között érkeztek gyengébb eredményt értek el, de jobbat, mint azok a társaik, akik 11 éves koruk után kerültek az Egyesült Ãllamokba, az Å‘ tudásuk ugyanis azokkal volt egy szinten, akik az angolt felnÅ‘ttkorban sajátÃtották el. Patricia Kuhl, a Washington Egyetem Agykutatási és Tanuláskutatási Intézetének társigazgatója szintén tudományos kutatással támasztja alá a korai nyelvtanulás kritikus periódusának létezését: The Linguistic Genius of Babies Minél korábban, annál jobb Tehát ha a kritikus idÅ‘ablak három és hét év közé esik, miért tanÃtsuk a gyerekeket azelÅ‘tt, hogy megtanulnának az anyanyelvükön beszélni? Miért ne várjunk három éves korig? Nos azért, mert a párhuzamosság nagyon jót tesz az agynak. Anyanyelvünkön húsz éves korunkig kb. 1000 új szót tanulunk meg évente, amely a beépüléskor óriási szókészletbÅ‘vülést és agyi fejlÅ‘dést jelent. A különbözÅ‘ nyelvek különbözÅ‘ pszichológiai realitással bÃrnak. A gyerekek a nyers hangokat (fonetika) pszichológiai realitássá (fonológia) négy hónapos kortól kezdÅ‘dÅ‘en rendezik. Emiatt olyan fontos minél hamarabb megismertetni a gyerekeket a nyelvvel és a második nyelvvel is. A nyelv rendszere nagymértékben komplex és egybefonódó. Tartalmazza a szavak szerkezetét leÃró morfológiát, a mondatok szervezÅ‘dését leÃró szintaxist, a beszédhangok nyelvi rendszerben elfoglalt helyét tárgyaló fonetikát, a beszéd hangjainak mintázatával foglalkozó fonológiát, a különbözÅ‘ szintű jelentésekkel foglalkozó szemantikát, csakúgy, mint az akcentusokat. Az angol nyelvnek egyedül több száz akcentusa létezik. Mindezek a különbözÅ‘ nyelvek eltérÅ‘ hangrendszereket alkotnak, a hangrendszerek változnak, elmozdulnak, különbözÅ‘ realitásokat hordoznak. A nyelv lenyűgözÅ‘. És miközben elsajátÃtása felnÅ‘ttkorban már kifejezetten nehéz, a gyerekek számára játékosan könnyű. A gyerek folyamatos tanulásra teremtetett. MindenekelÅ‘tt nyelvtanulásra! Az elÅ‘nyök MegfelelÅ‘en cselekszik tehát az a szülÅ‘, aki lehetÅ‘vé teszi, hogy a gyerek angolul tanuljon akár azelÅ‘tt, hogy anyanyelvét elsajátÃtja? VezetÅ‘ kutatói tapasztalatok erÅ‘sÃtik meg, hogy ennél többrÅ‘l van szó: ez az egyik legjobb dolog, amit a gyermekéért tehet. Minél több nyelvet tud egy gyerek, annál rugalmasabb, annál intelligensebb lesz. Jól dokumentált kutatásokkal alátámasztott tény, hogy a két- vagy akár többnyelvűek kevésbé esélyesek az Alzheimer kórra vagy a demenciára. Társadalmi megközelÃtésben a kétnyelvűség magasabb fokú kulturális toleranciát is jelent, ami nemzetközi világunkban rettentÅ‘ fontos. ÖsszehasonlÃtó tanulmányok tapasztalata alapján a két tanÃtási nyelvű óvodákba Ãratott gyerekek egyetemen elért eredményei jobbak. Nincs fontosabb a korai nyelvtanulásnál! Fontos, hogy a szülÅ‘k foglalkozzanak azzal, mit tehetnek gyermekük optimális fejlÅ‘désének érdekében a háromtól hét éves korig terjedÅ‘ idÅ‘szakban. A gyerek könnyen unatkozni kezd. Ha tanul, az boldogsággal tölti el és akkor tanul a legkönnyebben, ha mozoghat. Az általam megálmodott és kifejlesztett korai oktatási programok a tanÃtást teljes egészében a mozgás, játék és zene alapjaira helyezik. Azok az óvodák és iskolák, ahol a kisgyereket asztal mellé ültetve, a játék terének biztosÃtása nélkül igyekeznek rábÃrni a tanulásra, nem érnek célt. Ãgy a felnÅ‘ttek tanulnak. FelnÅ‘ttkorban az agy intellektuálisan fejlettebb, jobban képes az összpontosÃtásra. Lépjünk végre túl azon az elképzelésen, hogy a gyermeki tanulási folyamat levezethetÅ‘ felnÅ‘tt tanulási szokásainkból! A gyermekek a mozgáson és az élményeken keresztül tanulnak. A Helen Doron oktatási anyagok úgy készültek, hogy azok a gyermeket folyamatos mozgásban tartják, miközben az elsajátÃtás sikerét a sokszoros ismétlés biztosÃtja. Az ismétlés módszerével a meghallgatás és a felfogás éppen úgy zajlik, ahogy a gyermek az anyanyelvét sajátÃtja el. Újra és újra hallja, és ha még nem is beszél, a tanulási és a feldolgozási folyamat zajlik. A kisbabás szülÅ‘knek tudniuk kell, hogy gyermekük érti, amit hall. Ne kérdezzék, hogyan lehetséges! Ez Ãgy van. Minden szülÅ‘ben ott munkál az a bizonyos „veleszületett szülÅ‘i képességâ€, ösztönösen megértésre formáljuk a nyelvet, hangsúlyozunk bizonyos szavakat, szótagokat és játszunk a hanglejtéssel. Soha ne érezzük feleslegesnek ezt. Beszéljünk annyit a gyerekhez, amennyit csak tudunk. Beszéljünk hozzá az anyanyelvünkön, hiszen az, ahogyan az anyanyelven szólÃtanak meg, nagyon fontos. Az érzelmi kötÅ‘dés nyelve mindig az anyanyelv legyen! Ha gyerek családjában van más nyelven beszélÅ‘ személy, fontos, hogy Å‘ is saját anyanyelvén szóljon hozzá, amennyiben ez a kommunikáció rendszeres és következetes. Ha a szülÅ‘k szÃvesen és tökéletes biztonsággal használják az angol nyelvet, nyugodtan beszéljenek a gyerekhez angolul. A gyerekek probléma nélkül sajátÃtják el a második nyelvet, és erre szükség is van; fontos kiaknázniuk az éltben eléjük táruló lehetÅ‘séget. Helen Doronról Helen 1985-ben indult kisvállalkozása keretében eredeti és forradalmian új segédanyagokkal támogatott nyelvtanulási módszertant vezetett be. A tanfolyamok kimagaslóan sikeresek voltak és köszönhetÅ‘en a kreativitás és önkifejezés eszközeivel egyedülálló légkört teremtÅ‘ módszertannak, a vállalkozás mérete új tanárok, tanári tréningek és további programok bevonásával rohamosan nÅ‘tt. Új témakörök jelentek meg, mint a matematika, a fitnesz vagy a kisgyermekek korai fejlesztése, és az oktatási tevékenység a Helen Doron Oktatási Csoport márkanév alatt folytatódott. A Helen Doron Oktatási Csoport az innovatÃv oktatási rendszerek élvonalában egyedülálló oktatási programot és minÅ‘ségi oktatási segédanyagokat kÃnál csecsemÅ‘k, kisgyermekek, tizenévesek és serdülÅ‘k számára a világ minden táján. A Helen Doron Oktatási Csoport a világ egyik legnagyobb gyermek oktatási franchise hálózatává vált, amely 5 kontinensen, a világ 34 országában, közel 90 fÅ‘ franchise átvevÅ‘vel, több mint 800 tanÃtási központtal- és Törökország illetve Dél-Korea területén teljes óvodai nevelési programmal működik. BÅ‘vebb információ a www.helendoron.com weboldalon.