Tanárváltás pro és kontra Nemcsak az a fontos, gyermekünk mit tanul, hanem az is, kitÅ‘l: éppen ezért igyekszünk tudatosan elfoglaltságot választani számára. NyÃlt órákra megyünk, pedagógusokkal beszélgetünk, korábbi diákok szüleit keressük fel, hogy a legjobb nyelvoktatót találjuk meg. Vajon a tanár személye tényleg sokat nyom a latban? SzámÃt-e, ha tanárváltásra kerül sor, és gondot jelent- e a gyerekeknek a személyi változás? Tanárváltás: hatalmas változás mindenkinek A nyelvoktató nemcsak a tudás birtokosa, hanem egyszerre tanár és kÃsérÅ‘, facilitátor és a bölcsek kövének Å‘rzÅ‘je is. Ha a kisdiák kedveli Å‘t, akkor szÃvesebben, könnyebben és motiváltabban tanul, ezáltal érzelmileg is egyre inkább kötÅ‘dik hozzá. Ha ilyen-olyan okokból mégis a pedagógus távozására kerül sor, az a gyerekekre élethelyzetüktÅ‘l és személyiségüktÅ‘l függÅ‘en eltérÅ‘en hathat. Lesz, aki szomorúvá válik, talán olyan is akad, aki egy kicsit megkönnyebbül, de a váratlan esemény akár törést is jelent(het) a gyerekeknek. Ha a csoport és a tanár között nem jön létre a perfect match, néha mi magunk indukáljuk a változást. MeggyÅ‘zÅ‘désünk ugyanis, hogy a változ(tat)ással járó kellemetlenségek és nehézségek ellenére olykor mindenki számára ez jelenti a legjobb megoldást. A tanárcsere akkor a legkönnyebb, ha az oktatót valamilyen magánéleti öröm vagy siker éri, babát vár, netán elköltözik. Ezek az események az egészen kicsik számára is érthetÅ‘ és feldolgozható folyamatok, azaz segÃtik a továbblépést. Mit mondjunk szülÅ‘ként a gyereknek tanárváltás esetén? Mint mindig mindenben, úgy ebben is az igazat! A gyerekek sokkal többet értenek meg a világból, mint gondolnánk, épp ezért nem sok értelme van a mellébeszélésnek. Ha a pedagógus személye bármely okból megváltozik, a gyerekek életkorának megfelelÅ‘ szinten elmondhatjuk neki, mi és miért történik. Hangsúlyozzuk ki, hogy a gyermek számára milyen elÅ‘nyökkel jár majd ez a változás! Mondjuk el, mitÅ‘l lesz jobb, élvezetesebb vagy éppen örömtelibb számára ezentúl az angolóra és biztosÃtsuk róla, hogy mindent megteszünk azért, hogy támogassuk Å‘t! A változás sokszor jó, csak nyitottan kell fogadnunk azt. Tanárváltás a háttérben Tisztában vagyunk vele, hogy minden szülÅ‘ biztos kezekben akarja tudni a csemetéjét és fontosnak tartja az állandóságot. (Ami azt illeti, iskolavezetÅ‘ként és pedagógusként sincs ez másként.) Azt is tudjuk azonban, hogy néha a véletlenek szerencsétlen összjátéka folytán, vagy a minÅ‘ség garantálása érdekében egy csoport az ovitól a nyelvvizsgáig akár többször is elvesztheti az oktatóját – hogy még jobbat kapjon helyette. Aggodalmak helyett lehetÅ‘ség: a tanárváltással járó elÅ‘nyök Gyakran felmerülÅ‘ aggodalom, hogy miként tudja majd átvenni a következÅ‘ oktató a csapatot, újra kell-e kezdeni az adott tanulási szakaszt, és nem fognak-e megrekedni a gyerekek, ha többféle tanÃtási stÃlussal találkoznak az évek során? Szerintünk a tanárváltás egyben lehetÅ‘ség is, hiszen Ãgy a gyerekek felfedezhetik és megtapasztalhatják a világ sokszÃnűségét, megküzdési stratégiákat fejleszthetnek ki, és megérthetik, milyen fontos minden újrakezdés. Emellett magabiztosan jelenthetjük ki azt is, hogy a tanárképzés sajátosságai, a Helen Doron módszertan kidolgozottsága, és a kimeneti pontok meghatározása segÃtenek, hogy a gyerekek mindig, minden körülmények között a legjobbat kapják.
Tanárváltás pro és kontra Nemcsak az a fontos, gyermekünk mit tanul, hanem az is, kitÅ‘l: éppen ezért igyekszünk tudatosan elfoglaltságot választani számára. NyÃlt órákra megyünk, pedagógusokkal beszélgetünk, korábbi diákok szüleit keressük fel, hogy a legjobb nyelvoktatót találjuk meg. Vajon a tanár személye tényleg sokat nyom a latban? SzámÃt-e, ha tanárváltásra kerül sor, és gondot jelent- e a gyerekeknek a személyi változás? Tanárváltás: hatalmas változás mindenkinek A nyelvoktató nemcsak a tudás birtokosa, hanem egyszerre tanár és kÃsérÅ‘, facilitátor és a bölcsek kövének Å‘rzÅ‘je is. Ha a kisdiák kedveli Å‘t, akkor szÃvesebben, könnyebben és motiváltabban tanul, ezáltal érzelmileg is egyre inkább kötÅ‘dik hozzá. Ha ilyen-olyan okokból mégis a pedagógus távozására kerül sor, az a gyerekekre élethelyzetüktÅ‘l és személyiségüktÅ‘l függÅ‘en eltérÅ‘en hathat. Lesz, aki szomorúvá válik, talán olyan is akad, aki egy kicsit megkönnyebbül, de a váratlan esemény akár törést is jelent(het) a gyerekeknek. Ha a csoport és a tanár között nem jön létre a perfect match, néha mi magunk indukáljuk a változást. MeggyÅ‘zÅ‘désünk ugyanis, hogy a változ(tat)ással járó kellemetlenségek és nehézségek ellenére olykor mindenki számára ez jelenti a legjobb megoldást. A tanárcsere akkor a legkönnyebb, ha az oktatót valamilyen magánéleti öröm vagy siker éri, babát vár, netán elköltözik. Ezek az események az egészen kicsik számára is érthetÅ‘ és feldolgozható folyamatok, azaz segÃtik a továbblépést. Mit mondjunk szülÅ‘ként a gyereknek tanárváltás esetén? Mint mindig mindenben, úgy ebben is az igazat! A gyerekek sokkal többet értenek meg a világból, mint gondolnánk, épp ezért nem sok értelme van a mellébeszélésnek. Ha a pedagógus személye bármely okból megváltozik, a gyerekek életkorának megfelelÅ‘ szinten elmondhatjuk neki, mi és miért történik. Hangsúlyozzuk ki, hogy a gyermek számára milyen elÅ‘nyökkel jár majd ez a változás! Mondjuk el, mitÅ‘l lesz jobb, élvezetesebb vagy éppen örömtelibb számára ezentúl az angolóra és biztosÃtsuk róla, hogy mindent megteszünk azért, hogy támogassuk Å‘t! A változás sokszor jó, csak nyitottan kell fogadnunk azt. Tanárváltás a háttérben Tisztában vagyunk vele, hogy minden szülÅ‘ biztos kezekben akarja tudni a csemetéjét és fontosnak tartja az állandóságot. (Ami azt illeti, iskolavezetÅ‘ként és pedagógusként sincs ez másként.) Azt is tudjuk azonban, hogy néha a véletlenek szerencsétlen összjátéka folytán, vagy a minÅ‘ség garantálása érdekében egy csoport az ovitól a nyelvvizsgáig akár többször is elvesztheti az oktatóját – hogy még jobbat kapjon helyette. Aggodalmak helyett lehetÅ‘ség: a tanárváltással járó elÅ‘nyök Gyakran felmerülÅ‘ aggodalom, hogy miként tudja majd átvenni a következÅ‘ oktató a csapatot, újra kell-e kezdeni az adott tanulási szakaszt, és nem fognak-e megrekedni a gyerekek, ha többféle tanÃtási stÃlussal találkoznak az évek során? Szerintünk a tanárváltás egyben lehetÅ‘ség is, hiszen Ãgy a gyerekek felfedezhetik és megtapasztalhatják a világ sokszÃnűségét, megküzdési stratégiákat fejleszthetnek ki, és megérthetik, milyen fontos minden újrakezdés. Emellett magabiztosan jelenthetjük ki azt is, hogy a tanárképzés sajátosságai, a Helen Doron módszertan kidolgozottsága, és a kimeneti pontok meghatározása segÃtenek, hogy a gyerekek mindig, minden körülmények között a legjobbat kapják.