Kis-iskolakezdés Már több mint egy hete elkezdÅ‘dött az iskola. A nyári élmények lassan leülepszenek, elÅ‘kerülnek a tankönyvek, a lecke, kezdÅ‘dik az „igazi†tanulás. A megnÅ‘tt autóforgalom porral terÃti be a fák ágait, s már érzÅ‘dik az Å‘sz egyelÅ‘re enyhe elÅ‘szele. Van azonban nyolcvanezer hat-hét éves kisgyermek, akiknek a mostani iskolakezdés sokkal szÃnesebb, sokkal fárasztóbb, sokkal érdekesebb, és bizony sokkal ijesztÅ‘bb, mint másoknak. Åk a kiselsÅ‘sök. Akik elÅ‘ször mennek iskolába. Akiknek java része most érti meg igazán, miért van az osztálytermekben annyi szék? Akiknek a nevét talán már tudja a tanÃtó néni, bácsi, de talán még nem. Ismerni pedig biztos nem ismeri Å‘ket. Egy eddig ismeretlen és felfedezésre váró világ, ahol náluk mindenki nagyobb, és mindenki nagyobb rutinnal mozog a sokszor sajnos túl komor magyar iskola falai között. Nagyon szép, de egyben nagyon nehéz idÅ‘szak ez egy gyermek életében. Egy magyar gyermek életében különösen. A fejlett világban talán itt a legnagyobb a törés óvoda és iskola között. Egy angol kisgyermek már 4-5 éves korától „elÅ‘-iskolába†jár, és a beszoktatás fokozatos. Természetes, hogy a szülÅ‘k bejárnak az iskolába, naponta beszélhetnek a pedagógussal. A gyerekek hat-hét éves korára már összeszokott, rutinos csapat alakult ki. Nincs üzenÅ‘füzet és egyre záruló iskolakapuk. De a külföldi kisgyermekek táskájában a pár füzeten kÃvül már sokszor ott lapul a 20-30 dekás tablet, aminek a súlya akkor sem fog többet nyomni, ha majd nyolc órája lesz, mert a programok – a régimódi és drága tankönyvek helyett – nem súlyosbÃtják a gyerek táskáját, nem húzzák majd le vállukat, nem okoznak gerincferdülést. De ez a váltás nem csak külsÅ‘ségekben mutatkozik meg. A magyar kisgyereknek meg kell tanulnia másként beszélni (sok helyen máig dÃvik a 19. századi „tetszikelÅ‘s†csendÅ‘r-pertu), másként viselkedni (csöndben, nyugodtan ülni, megvárni, mÃg mindenki elmondta elÅ‘tte a mondandóját, aki a rangsorban elÅ‘tte áll, stb, stb) és még a megszokott rituálékat, (pl. integetés az ablakból) és elfoglaltságokat is el akarják venni tÅ‘le. Szerencsére egyre kevesebb helyen, de a szülÅ‘knek még mindig meg kell hallgatniuk, hogy a kisgyermekeket nem szabad leterhelni, ezért azt javasolják, hogy az eddigi elfoglaltságaikat „egyelÅ‘re†mondják le, de majd harmadikban-negyedikben, stb. az iskolában úgyis lesz balett, sakk-szakkör, szolfézs, angol, stb. Szerencsére egyre kevesebb szülÅ‘ érzi azt, hogy egy iskolakezdés miatt a gyerektÅ‘l el kell vennie addigi életét és elfoglaltságait, hiszen ha már évek óta jár balettre, vagy angolra, és már eljutott valahová, igazán kár lenne ezt az élményt és ezt az eredményt elvenni tÅ‘le. Ezekre a különórákra nem csak azért járt, mert szeretett idejárni, nem csak azért járt, mert ez közös élmény volt szülÅ‘ és gyermek között, hanem azért is, mert fejlÅ‘dött, gazdagodott tÅ‘le, s testileg, szellemileg, lelkileg erÅ‘södött. Persze, hazabeszélünk, de különösen súlyos hiba az iskolakezdés miatt lemondani egy már megkezdett Helen Doron-os tanfolyamról. Tegyük fel, hogy egy gyermek és szülei már belefektettek 2-3-4 évet abba, hogy a kicsi akcentus és fáradtság nélkül, örömmel, biztonságos, barátságos és ismert közegben, sok mozgással és játékkal megismerje és elsajátÃtsa az angol nyelv alapjait! Ekkora már eljutott oda, hogy ismer 2-2.500 alapszót, eljutott oda, hogy megtanult angolul gondolkozni, és eljutott oda, hogy ha ezt tovább folytatja, esélye nyÃlik rá, hogy mire gimnáziumba kerül, felnÅ‘tt nyelvvizsgát tegyen. És végül, de korántsem utolsósorban, a Helen Doronos kisdiák arra az útra lépett, hogy ha majd egyszer egyetemistaként, vagy felnÅ‘ttként angolul beszélÅ‘ közegbe kerül, az „ottaniak†talán észre se eszik, hogy nem közülük való. Mert az biztos, hogy egy végzett Helen Doronos diákot senki sem sajnálhat le hiányos tudása vagy kiejtése miatt. Gyermekeink eddigi elért eredményeit, eddigi és a jövÅ‘beli munkáját értékeljük le, és dobjuk a kukába, ha egy kiselsÅ‘stÅ‘l még azt is elvesszük, amit megszokott, és amit eddig elért. Ne üljünk fel a 19. századi mesének! Az osztálytanÃtók legtöbbször úgy javasolják a szülÅ‘knek, hogy hagyják abba a gyerekek angol tanfolyamát, hogy fogalmuk sincs róla, milyen komoly munka folyik egy Helen Doron-órán. Természetesen mi nekik is békejobbot nyújtunk. Szerencsére egyre több magyar pedagógus ismeri fel módszerünk elÅ‘nyeit és egyre többen ismerkednek meg velünk, mielÅ‘tt pálcát törnének felettünk. És egyre több iskolában engednek a szülÅ‘k kérésének, és kérnek fel minket, hogy az iskolán belül is oktassunk egy jól bevált, kipróbált és mindenkinek (gyermeknek, szülÅ‘nek, pedagógusnak) maradandó élményt és használható tudást adó módszerrel.
Kis-iskolakezdés Már több mint egy hete elkezdÅ‘dött az iskola. A nyári élmények lassan leülepszenek, elÅ‘kerülnek a tankönyvek, a lecke, kezdÅ‘dik az „igazi†tanulás. A megnÅ‘tt autóforgalom porral terÃti be a fák ágait, s már érzÅ‘dik az Å‘sz egyelÅ‘re enyhe elÅ‘szele. Van azonban nyolcvanezer hat-hét éves kisgyermek, akiknek a mostani iskolakezdés sokkal szÃnesebb, sokkal fárasztóbb, sokkal érdekesebb, és bizony sokkal ijesztÅ‘bb, mint másoknak. Åk a kiselsÅ‘sök. Akik elÅ‘ször mennek iskolába. Akiknek java része most érti meg igazán, miért van az osztálytermekben annyi szék? Akiknek a nevét talán már tudja a tanÃtó néni, bácsi, de talán még nem. Ismerni pedig biztos nem ismeri Å‘ket. Egy eddig ismeretlen és felfedezésre váró világ, ahol náluk mindenki nagyobb, és mindenki nagyobb rutinnal mozog a sokszor sajnos túl komor magyar iskola falai között. Nagyon szép, de egyben nagyon nehéz idÅ‘szak ez egy gyermek életében. Egy magyar gyermek életében különösen. A fejlett világban talán itt a legnagyobb a törés óvoda és iskola között. Egy angol kisgyermek már 4-5 éves korától „elÅ‘-iskolába†jár, és a beszoktatás fokozatos. Természetes, hogy a szülÅ‘k bejárnak az iskolába, naponta beszélhetnek a pedagógussal. A gyerekek hat-hét éves korára már összeszokott, rutinos csapat alakult ki. Nincs üzenÅ‘füzet és egyre záruló iskolakapuk. De a külföldi kisgyermekek táskájában a pár füzeten kÃvül már sokszor ott lapul a 20-30 dekás tablet, aminek a súlya akkor sem fog többet nyomni, ha majd nyolc órája lesz, mert a programok – a régimódi és drága tankönyvek helyett – nem súlyosbÃtják a gyerek táskáját, nem húzzák majd le vállukat, nem okoznak gerincferdülést. De ez a váltás nem csak külsÅ‘ségekben mutatkozik meg. A magyar kisgyereknek meg kell tanulnia másként beszélni (sok helyen máig dÃvik a 19. századi „tetszikelÅ‘s†csendÅ‘r-pertu), másként viselkedni (csöndben, nyugodtan ülni, megvárni, mÃg mindenki elmondta elÅ‘tte a mondandóját, aki a rangsorban elÅ‘tte áll, stb, stb) és még a megszokott rituálékat, (pl. integetés az ablakból) és elfoglaltságokat is el akarják venni tÅ‘le. Szerencsére egyre kevesebb helyen, de a szülÅ‘knek még mindig meg kell hallgatniuk, hogy a kisgyermekeket nem szabad leterhelni, ezért azt javasolják, hogy az eddigi elfoglaltságaikat „egyelÅ‘re†mondják le, de majd harmadikban-negyedikben, stb. az iskolában úgyis lesz balett, sakk-szakkör, szolfézs, angol, stb. Szerencsére egyre kevesebb szülÅ‘ érzi azt, hogy egy iskolakezdés miatt a gyerektÅ‘l el kell vennie addigi életét és elfoglaltságait, hiszen ha már évek óta jár balettre, vagy angolra, és már eljutott valahová, igazán kár lenne ezt az élményt és ezt az eredményt elvenni tÅ‘le. Ezekre a különórákra nem csak azért járt, mert szeretett idejárni, nem csak azért járt, mert ez közös élmény volt szülÅ‘ és gyermek között, hanem azért is, mert fejlÅ‘dött, gazdagodott tÅ‘le, s testileg, szellemileg, lelkileg erÅ‘södött. Persze, hazabeszélünk, de különösen súlyos hiba az iskolakezdés miatt lemondani egy már megkezdett Helen Doron-os tanfolyamról. Tegyük fel, hogy egy gyermek és szülei már belefektettek 2-3-4 évet abba, hogy a kicsi akcentus és fáradtság nélkül, örömmel, biztonságos, barátságos és ismert közegben, sok mozgással és játékkal megismerje és elsajátÃtsa az angol nyelv alapjait! Ekkora már eljutott oda, hogy ismer 2-2.500 alapszót, eljutott oda, hogy megtanult angolul gondolkozni, és eljutott oda, hogy ha ezt tovább folytatja, esélye nyÃlik rá, hogy mire gimnáziumba kerül, felnÅ‘tt nyelvvizsgát tegyen. És végül, de korántsem utolsósorban, a Helen Doronos kisdiák arra az útra lépett, hogy ha majd egyszer egyetemistaként, vagy felnÅ‘ttként angolul beszélÅ‘ közegbe kerül, az „ottaniak†talán észre se eszik, hogy nem közülük való. Mert az biztos, hogy egy végzett Helen Doronos diákot senki sem sajnálhat le hiányos tudása vagy kiejtése miatt. Gyermekeink eddigi elért eredményeit, eddigi és a jövÅ‘beli munkáját értékeljük le, és dobjuk a kukába, ha egy kiselsÅ‘stÅ‘l még azt is elvesszük, amit megszokott, és amit eddig elért. Ne üljünk fel a 19. századi mesének! Az osztálytanÃtók legtöbbször úgy javasolják a szülÅ‘knek, hogy hagyják abba a gyerekek angol tanfolyamát, hogy fogalmuk sincs róla, milyen komoly munka folyik egy Helen Doron-órán. Természetesen mi nekik is békejobbot nyújtunk. Szerencsére egyre több magyar pedagógus ismeri fel módszerünk elÅ‘nyeit és egyre többen ismerkednek meg velünk, mielÅ‘tt pálcát törnének felettünk. És egyre több iskolában engednek a szülÅ‘k kérésének, és kérnek fel minket, hogy az iskolán belül is oktassunk egy jól bevált, kipróbált és mindenkinek (gyermeknek, szülÅ‘nek, pedagógusnak) maradandó élményt és használható tudást adó módszerrel.